SID Compilation “Gimme Filters”

* This article is written in both English and Japanese

Part I 6581 – 23 tracks in 80 min

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Part II 8580 – 24 tracks in 80 min

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Gimme Filters

コンピレーションの概要

フィルターはコモドール64に内蔵されたサウンドチップ、SIDの長所のひとつだとされています。設計者のRobert “Bob” Yannesはそれを「最も不出来な部分」と考えてはいましたが[1]、実際にはその機能こそがこのサウンドチップをユニークなものにし、また多くのコンポーザーに多年にわたって取り組まれるに値するものにしてきました。つまり、フィルターは曲にさまざまな方法で、ドラスティックに特色を与える、SIDを用いた作曲の要所なのです。

このコンピレーションは、フィルターの多岐にわたる利用法を提示している曲を収めることを目的として編まれたものです。SIDは6581と8580という二つのモデル――「古い」モデルと「新しい」モデル――に大別され、特にフィルターに関しても両者は著しく異なった聞こえ方をします。したがってコンピレーションも必然的に二つに分かれています。

Summary of This Compilation Series

The filter is regarded as one of the strong suits of SID, the sound chip built in Commodore 64. Although the designer Robert “Bob” Yannes thought “it was the worst part,” [1] actually, the feature has made the sound chip unique and something worthy of being worked with by many composers for years. In short, the filter is a critical point in composing music with SID, coloring your tunes drastically in various ways.

This compilation series is designed to include tracks which present a variety of uses of the filter. SID is broadly divided into two models, or 6581 and 8580 – ‘older’ and ‘newer’, and the two sound very differently each other in terms of especially the filter, therefore the compilation series is inevitably divided into two parts.

*

[1] Andreas Varga (1996): Interview with Bob Yannes: https://web.archive.org/web/20070211132821/http://stud1.tuwien.ac.at/~e9426444/yannes.html.

ノート

Saving Another Possibility

1980年代に開発されたプログラマプル・サウンド・ジェネレータのなかでも、SIDは同じ名のもとに、少なくとも二つの異なったチップが存在することを大きな特徴としている。これは製造過程で修正がなされ、いくつかのリヴィジョンが生み出されてきたためである。そして通常、このサウンドチップは6581と8580という二つの世代によって識別される(それぞれの四桁の数字は製品番号を指している)。一方のチップで作られた曲は、必ずしも他方のチップで正確に再生されるとは限らない。それどころか、著しく違って聞こえる場合さえある。
実際には、ここでは考慮されなければいけないリヴィジョンを極度に単純化していると言わねばならない。同じリヴィジョンのなかにも、個体差が存在するためである。コモドール64の商用ゲームのサウンドトラックのほとんどは6581チップで制作されていたが、コンポーザー自身もかかる制作=再生環境の「ばらつき」に気づいていた。Tim Follinはあるインタヴューのなかでこのように言っている。

君の言うとおり、C64はどれもみな音が違ったように鳴ったけど、僕は早い段階でこれがSIDそのものというよりむしろ内蔵されたフィルターが主な原因じゃないかと思い至ったんだ。僕の記憶が正しければ、フィルターは基板上のとても単純なレジスタかコンデンサだった。というのも、Commodore社では品質管理がなってなくて、C64一台一台でそれらは違った風に動作したから――少なくともこれが僕の聞かされた話だ。そういうこともあって、僕はめったにフィルターを使わなかった[1]。

個々のサウンドチップの差異は、それらがいかに製造されるかという基準の設定に依存する。この問題はSIDに限られるものではなく、たとえばPhilips SAA-1099の製造にも見られるものだった。

Philipsによって提供された技術文書によれば、出力フィルターを形作るレジスタやコンデンサに関して、定められている値は一切存在しない。このような部品の製造における一貫性の欠如は、実際の値において同じような非一貫性に、すなわち幅広い様々な音色出力という結果に帰着する[2]。

このような音声出力の物理的基盤の不安定さは、当然多くのコンポーザーやプログラマを悩ませるものだったが、同時に虜にするものだった。Follinは意図的にフィルターの使用を制限することによって、その効果の「互換性」を確保しようとした。それは厄介なフィルターへのひとつの対処法である。
しかし今日では、SIDの実装の不安定さは、コンポーザーにとって、作曲上の「可能性」の選択としても現れる。ノルウェーのSIDミュージシャンであり、独自の再生ルーチンをいくつも開発してきたGeir Tjeltaはこのように述べる。

SIDの技術的短所はフィルターに違いない(けれども…)。SIDチップの制作者[Robert Yannes]はコモドールの製作期限のために、フィルターを完成させることができなかった。このマシンのリリースに間に合わせなければならなかったんだ。そのため、一部のC64のカットオフ・フィルターは、違った風に聞こえる。でも一方では諸々のバグには感謝している。それがなければC64でデジタル・サンプルを用いた音楽なんて絶対に耳にすることはなかっただろうね。だからそれは実際には長所でもあるんだ。(…)SIDはその極限までを探求が行われてきたと僕は思う[3]。

1981年、SIDの設計に着手するにあたってMOS TechnologyのCharles Winterbleと Robert Yannesは実装を望む機能の一覧を制作したが、厳しいスケジュールのなかで最終的にはそこに記された「約三分の二か四分の三」を実現するにとどまり、Yannesが切に実装を希望したマルチプレックス・オシレータのような機能は幻に終わった[4]。そしてよく知られたADSRバグ等が「所与」として残されたのである[5]。

ミュージシャンのなかには、自分たちの使用するSIDの特定のリヴィジョン(とりわけ6581の)を定めている者もめずらしくない [6]。無論それらの「好み」は、しばしば各々の接してきたコモドール64あるいは128のモデルによってある程度条件付けられるものだが、それ以上に自覚的な決断を通して、コンポーザーの作風と結び付いてきたものである。たとえば、1980年代末にデモシーンで活動を始めたデンマークの二人のミュージシャンであるScortia(Thomas Bendt)とDRAX(Thomas Mogensen)の場合、前者が当時8580を選択していたのに対して、後者は今日まで一貫して6581による音楽制作を探求している。
6581か8580、どちらを選ぶかという問いは、必ずしも排他的ではない。なかには、同じ曲を6581と8580と二つの「ヴァージョン」で最適化を試みる者もいる(Hein Holt、Reed、celticdesign、Glenn Rune Gallefoss等)。とはいえ、両方のモデルを並行して使用するコンポーザーは、SIDミュージシャン全体のなかでも稀少である点は指摘してもよいだろう。この可能性の選択は、2002年にSIDのエミュレーションを備えた、現代的なOSで動作する初のクロスプラットフォームの音楽制作ツール、GoatTrackerが登場して以降も消えていない。ただし、2000年以降新たに活動を始めたSIDミュージシャンは、多くの場合、6581より「安定した」8580を選択する傾向がある。

6581と8580はSIDという「同じ」チップでありながら、時間をかけて、他方では実現不可能な多くの音響効果が模索されてきた。しばしばそれは特殊なバグや仕様の精査を通して実現されたものである。SIDを用いた作曲固有の相互性は驚くべきものがある。その片鱗を、二つのコンピレーションに散りばめたつもりである。

v64music

コモドール64のディスクマガジン、Vandalism News #64 (2015 Offence + Onslaught + Vandalism News Staff)のBGM選択画面。曲名の右の数字は再生が推奨されるSIDのモデルを指す。任意である場合は「6581/8580」と記されている。

Notes

Saving Another Possibility

Among programmable sound generators developed in the 1980s, SID has a big feature that there are at least two different chips under the same name. As it had been fixed in the manufacture process and several revisions had been produced. And generally, the sound chip can be identified by two generations, 6581 and 8580 (by the way, each four digits refer to its product number). A tune made with one chip is not necessarily played back on the other precisely. On the contrary, sometimes it even sounds very differently.
Actually, it is noted that revisions to be considered are extremely simplified here. Because there are differences between units among the same revision. Most soundtracks of commercial video games for Commodore 64 were made with 6581 sound chip, but some composers themselves realized that there were ‘variations’ on composition and play-back environment. In an interview, Tim Follin said:

As you say, all C64s sounded different, but I worked out early on that the main reason for this was the onboard filters rather than the SID itself. If I remember correctly, the filters were very simple resisters or capacitors bolted onto the board and because of a lack of quality control at Commodore they worked differently for each C64 – at least that’s the story I was told. That’s why I rarely used them in fact [1].

Differences between individual sound chips depend on setting of standards of how they are made. This issue is not limited to SID; for example, it was found in the manufacture of Philips SAA-1099.

In the technical documentation supplied by Philips, no values are given for the resistor and capacitor that form the output filter. The lack of consistency in the production of these components results in a similar inconsistency in their actual values, the net result of this being a wide variety of timbral outputs [2].

Of course, such instability of the physical bases of sound output has annoyed many composers and programmers, as well as fascinated. Follin tried to ensure ‘compatibility’ of the effect of the filter by limiting its use on purpose. It is a technique in handling the touchy filter.
But today, instability of implementation of SID appears as a choice of compositional ‘possibility’ for composers. Geir Tjelta, a Norwegian SID musician who has developed a number of his own player routines, said as follows:

The technical disadvantages of the SID must be the filter (but…). The creator of the SID [Robert Yannes] chip didn’t finish the filter, cos of Commodore’s deadline. The machine had to get released. That’s why some C64s cut off filter sound differently. But on the other hand, thanks for the bugs, or digi music would never be heard on a C64. So actually it’s an advantage as well. [..] I think the SID has been explored to its limits [3].

In 1981, Charles Winterble and Robert Yannes at MOS Technology created a list of features that they wanted when beginning the design of SID, but they eventually stopped at the result that “about two-thirds or even three-quarters of the list” was finished. Therefore, some features which Yannes desired ended in illusion such as a multiplex oscillator [4]. And for example, the common ADSR bug was left as ‘given’ [5].

It is not uncommon that some musicians define specific revisions of SID (especially 6581) to use [6]. Of course, those ‘preference’ has often to an extent conditioned by models of Commodore 64 or 128 they have used, however, it has linked more to composers’ touches of works through their subjective decisions: Scortia (Thomas Bendt) and DRAX (Thomas Mogensen), two Danish SID musicians who started to be active from the late 1980s. The former chose 8580 at that time, while the latter has consistently explored composition with 6581 up to today.
The question of 6581 or 8580, which you choose is not necessarily exclusive. Some tries to optimize their tunes for two ‘versions’, 6581 and 8580, e.g. PVCF, Hein Holt, Reed, celticdesign, etc. However, it should be noted that the composers who use both models in parallel are rare among the whole SID musicians. This choice of possibility does not still fade away after the appearance of GoatTracker (2002), the first cross-platform tool for composing with emulated SID sound running on modern OS. But in many cases, new SID musicians who started to be active after 2000 tend to choose 8580, which is more ‘stable’ than 6581.

6581 and 8580 are the ‘same’ chip called SID, whereas many sonic effects which are impossible to achieve to the other have been explored over time. They were often achieved by investigating particular bugs and specifications. The interactivity peculiar to composition made with SID is amazing. Surely you can see that the two compilations include glimpses of it.

*

[1] Marcus Vinicius Garrett Chiado (2011): Interview with Tim Follin: http://rga24.blogspot.jp/2012/01/interview-with-tim-follin.html. 日本語訳
[2] Sebastian Tomczak: On the development of an interface framework in chipmusic: theoretical context, case studies and creative outcomes, Adelaide: The University of Adelaide, 2011, p. 92. Available at https://digital.library.adelaide.edu.au/dspace/handle/2440/70888.
[3] Jazzcat (1997): Interview with Geir Tjelta: http://www.atlantis-prophecy.org/recollection/?load=interviews&id_interview=54.
[4] Brian Bagnall: Commodore: A Company on the Edge (2nd Ed.), Winnipeg Manitoba: Variant Press, 2010, pp. 372-374.
[5] Sid ADSR problem / hardrestart | CSDb User Forums: http://csdb.dk/forums/?roomid=14&topicid=27340.
[6] Which 6581 revision… | CSDb User Forums: http://csdb.dk/forums/?roomid=14&topicid=24994.

Track List – Part I 6581

  1. SounDemoN – Wonderland , 2004 SounDemoN
    Finland
  2. DRAX – Break-up , 2009 Crest
    Denmark
  3. ATOO – Compleeto! , 1989 Anders Andréen
    Sweden
  4. GRG – Premature , 1999 SHAPE/Blues Muz’
    Norway
  5. Future Freak – Freaky One! , 1987-89 Dexion
    Denmark
  6. SIDwave – Vicious SID , 2012 SIDwave
    Denmark
  7. Laxity – Patterns , 2007 Maniacs of Noise
    Denmark
  8. 4-Mat – Type Mismatch (Remix) , 2007 Ate Bit
    United Kingdom (England)
  9. Lars Hoff – Blades , 1990 Prosonix
    Norway
  10. Mr. SID – Phasor Soundtrack HiFi , 2012 Mr. SID
    Netherlands
  11. Hein Holt – Lick My Guitar , 2004 Vision
    Netherlands
  12. Rob Hubbard – Thundercats #1 , 1987 Elite
    United Kingdom (England)
  13. Martin Galway – Terra Cresta #1 , 1986 Imagine
    United Kingdom (Northern Ireland)
  14. Kristian Røstøen – Upwords , 2013 Kristian Røstøen
    Norway
  15. celtindesign – SID*Nation III , 2013 Triad
    Germany
  16. Flotsam – As Always , 1993 Collision
    Finland
  17. TBB – Meanwhile the Planet , 1997 Side B/Extend
    Finland
  18. Reed – We Control (6581) , 2004 FairLight
    Finland
  19. Nightlord – Deathrophy (6581) , 2008 Glance
    Turkey
  20. Jeff – Evolver 6581 , 2010 Viruz
    Denmark
  21. AMJ – Needledrop , 1998 Side B
    Finland
  22. lft – Allt under himmelens fäste (v2) , 2011 Mahoney
    Sweden
  23. Stein Pedersen – Teltale , 2010 Offence
    Norway

Track List – Part II 8580

  1. Thomas Detert – Eon #1 , 1993 X-ample/Kingsoft
    Germany
  2. psycho8580 – Trying to Be Cool , 2009 Onslaught/Wrath Designs
    Poland
  3. Trompkins – Supaflex , 2005 Tinnitus
    Poland
  4. CreaMD – Gonna Make You Sweep , 1998 DMagic
    Slovakia
  5. Rodney – Bumpmania (note) , 1999 Arise
    Poland
  6. Hermit – Lenore , 2013 Hermit
    Hungary
  7. Randall – Absolution Blues , 2012 Onslaught/Wrath Designs
    Poland
  8. Intensity – Electric Jesus , 2006 Onslaught/Dekadance/Cosine
    Germany
  9. Fanta – Random 2 , 2006 HVSC
    Germany
  10. Booker – Forever Reverse , 2011 Booker
    Poland
  11. Jonathan Dunn – Total Recall #1 , 1991 Ocean
    United Kingdom (England)
  12. Dane – Chronicles #2 , 2006 Booze Design
    Sweden
  13. Conrad – Hoodlum Cube , 2012 Samar Productions
    United Kingdom (England)
  14. _V_ – Wander Fool , 2008 Virus
    Belgium
  15. Linus – Jar’s Revenge Soundtrack #1 , 2011 Tristar & Red Sector Inc.
    Germany
  16. NecroPolo – Geister #3 , 2009 NecroPolo/zOnE
    Hungary
  17. Scortia – Nebulas (v1) , 1990 Scortia
    Denmark
  18. goto80 – The Great Ballad of the Storm That Never Ends , 2014 Goto80
    Sweden
  19. Jammer – For Vandalism News #40 , 2003 MultiStyle Labs
    Poland
  20. Randy – Acidgroove , 1999 Fraction/Fatum
    Poland
  21. Orcan – Diffusion , 2004 React
    Slovakia
  22. Ed & Djinn – I Miss You , 1999 Wrath Designs
    Sweden
  23. LMan – Hi Fi Sky , 2015 MultiStyle Labs
    Germany
  24. Aleksi Eeben – Spaceman Salutes Commodore , 2006 CNCS/HVSC
    Finland

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Filed under c64, compilation, english

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