SID Compilation “Enhanced Jeroen Tel Style”

* This article is written in both English and Japanese.


That’s the Way It is by Scoop: a demo made for Commodore Dossier Demo Competition in Netherlands in 1988. Code and Graphics by The Mercenary Cracker (Charles Deenen). Music by Deenen and Jeroen Tel. Commodore Dossier is a computer magazine, which was published from 1984 to 1988.

27 tracks in 80 min

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[DOWNLOAD] MP3 320kbps

Look at the bottom of the the article for seeing the full track list.
曲目はページ下部を参照して下さい。

コンピレーションの概要 

WAVEの名でも知られるJeroen Telの音楽は、1980年代後期、コモドール64シーンに登場して以来、Rob Hubbard以降最も強力なSIDミュージックのモデルの役割を果たしてきました。ファンキーな高速ベース、シンコペーションとコール・アンド・レスポンスによる畳み掛けるキャッチーなメロディ、オフビートのグルーヴ、高速リムショット、シャッフル・ビート、マルチスピードによる疑似スクラッチ音――彼によって、SIDミュージックのダンス・ミュージックとしてのポテンシャルの高さが確かめられました。そしてこれこそが、チップミュージックにおいて今日もJeroen Telの名が参照されつづけている所以です。

このコンピレーションでは、1987年、Charles Deenenのミュージック・ルーチンによって切り開かれた彼の音楽スタイルの、継承とヴァリエーションを跡づけています。私は以前、Geoff FollinとTim Follinの音楽に関して同種の試み/調査を行ったことがあります[1]。彼と彼が所属するグループManiacs of Nosieの音楽は、1988年、Deenenのミュージック・ルーチンを流用したフロントエンド・ツールFuture Composer V1.0の登場を契機に爆発的なフォロワーと模倣を生みました。しかし、ここではそうした集団的なクラフトではなく、Jeroen Telのスタイルをより推し進めたと思われる注目すべき曲を選出しています(カバーは含まず)。これらの曲を通して、私たちはチップミュージックにおけるある発明によってもたらされた成果を感得することができるはずです[2]。

[1] Follin Freaks (1988-2012) Part 1及びPart 2参照。

[2] Jeroen TelのSIDミュージックへの入り口の一つとして、たとえばBitJam Podcast #152 – Jeroen Tel Specialがある。

Summary of This Compilation 

Since he appeared in the Commodore 64 scene in the late 1980’s, the music of Jeroen Tel aka WAVE has played one of the strongest model of SID music after Rob Hubbard. Funky rapid bass, successional catchy melody using syncopation and call and response, groove with offbeat, fast rimshots, shuffle beat, and quasi-scratch sound using multi-speed – the high potentiality of SID music as dance music was confirmed by him. And that’s the reason why we still have referred to Jeroen Tel in chipmusic.

This compilation traces the inheritance and variation of his musical style which was opened up by a music routine coded by Charles Deenen in 1987. I have run a similar trial/research before on the music of Geoff and Tim Follin [1]. In 1988, the music made by him and his group Maniacs of Noise produced huge numbers of their followers and imitations by taking advantage of the appearance of the front-end tool Future Composer V1.0 appropriated Deenen’s music routine. But I selected notable songs pushed on Jeroen Tel style rather than such collective crafts here (without  covers). We should feel the results came from an invention in chipmusic through these songs [2].

[1] See Follin Freaks (1988-2012) Part 1 and Part 2.

[2] One entrance to Jeroen Tel’s SID music is for example BitJam Podcast #152 – Jeroen Tel Special.

ノート

Like Jeroen――歴史における連続的形成物としてのチップミュージック

私たちがJeroen Telの発明と考えているものは、あらゆるアーティファクトと同様、彼一人によって成し遂げられたわけでも、広められたわけでもありませんでした。誕生時点から、それは言うなれば所有権(プロパティ)の問題と密接に関わっていました。そしてこの問題は、クラッカー・グループに所属していたTelとDeenenが次の段階へ移行する際に必然的に直面しなければならないものだったと、私は考えています。

1987年、彼らによって設立された音楽的活動基盤、Maniacs of Noiseには「Noisy Pillars」[1]という名のモニュメンタルなデモがあります。同年Maniacs of Noiseの親グループScoopからリリースされたこのプロダクトは、Charles Deenenが開発した画期的なミュージック・ルーチンのデモンストレーションを目的としていました(Jeroen Telはデモ曲を提供)。彼らは当時、プロダクションの非営利的利用を原則に持つシーンから飛び出そうとしていました。TelはハックされたRob HubbardやChris Hülsbeckのミュージック・ルーチンを使用しており、彼らの新たな目的のためには独自のルーチンが必要でした。そのような動機を反映しているため、このデモに流れるメッセージは屈折しています――「許可なき利用を禁ず(Do not use our stuff without permission)」。要するに、誰かに自分たちのものが盗まれる、再利用されるかもしれない可能性を、彼らは適切にも認識していたのです。そしてこのテキストにつづいて、「Maniacs of NoiseはScoopの商標である(Maniacs of Noise is a trademark of Scoop)」というメッセージが流れます。重要なのは、新しいグループが単なるサブグループではなく、商標と位置づけられている点です。この後にリリースされたと思しきManiacs of Noiseの同種のプロダクト「First Music Demo」[2]は、明らかにイギリスやアメリカのゲーム会社に所属していた関係者に送ることを目的に制作されたと見られるデモで、当時の彼らの特異な位置――デモシーンを出自に持ちながら、経済的自立を目指すという――をもっと顕著に示すスクロールテキストが見られます。

音楽会社Maniacs of Noiseから初めてのミュージック・デモをお送りします。楽曲制作はJeroen TelとMarcel Donne、ミュージック・ルーチン制作はCharles Deenenになります。楽曲またはサウンドエフェクトがご入用の際は、最高のものをお届けする用意があります! このプログラムを広めないでください!!(This program is not to spread!!) ThalamusのPaulとB.W.B [Boys Without Brains]、HewsonのMarkとPaul、Straight Software、FirebirdのColinとJo、Mastertronic、Electronic ArtsのTim Rance、EliteのDave Baxter、Cascade Games有限会社、そして私たちの音楽を好きでいてくれるその他すべての人たちにご挨拶申し上げます。(強調引用者)

果たして、「Noisy Pillars」に用いられたミュージック・ルーチンは1988年、Finnish GoldのFCSによってプログラムされたミュージック・ツール、Future Composer V1.0に再利用されました[3]。FCSの弟であるLemmingによれば、Charles DeenenとJeroen Telはこの事実に気づき、Future Composerの次のヴァージョンをリリースすることを禁ずる手紙を彼らに送りました。しかしその甲斐なく、それにもかかわらずこのツールは別のグループによって次々とヴァージョン・アップされていき、瞬く間にデモシーンに広まってしまい、結局はSoundmonitorに次ぐC64シーンにおけるSIDミュージック制作ツールのデファクト・スタンダードの一つになりました。Future Composerは「Noisy Pillars」のミュージック・ルーチンを使用していただけでなく、インストゥルメントの変更にも制限がありました。したがって、このツールで制作された音楽は、改良しない限り、ある程度は一時期のManiascs of Noiseの音楽のように聞こえることを意味していました。一方でDeenenはというと、自身のミュージック・ルーチンの改善を繰り返しています。

現在、Jeroen Telは、このようなデモシーンのハッキング行為について、別の考え方を有しているように思われます。2004年、彼はSIDを用いた十年振りの新曲をたずさえて、オランダで毎年開催されるC64限定のデモパーティX [4]に姿を見せました。それ以降も数々のデモパーティに出演しています。また、2011年、彼はROMHacking.netに自分の関わったヴィデオゲームのソースコードを多数提供していています[5]。さらに2014年にスウェーデンのDees Productions(Xiny6581)が、彼の代表曲Cybernoidを逆アセンブルした動画をYouTubeに投稿すると、Telは真っ先にコメントを残しています[6]。このような事例から、彼は現在もデモシーンとの繋がりを維持していることが十分に認められます。

ミュージック・ルーチンがハックされる時期を経過してなお、Jeroen Telの音楽スタイルは生き残りました。彼のスタイルを豊かに継承するミュージシャンが今もなお存在します。彼らの音楽は、80年代後期の典型的な模倣作のように見分けがつかないということはなく、各々が特色を示しています。つまり、Jeroen Telの音楽はチップミュージックの典型的な例の生み出し、その後、それ以上の何かを残しました。私はここでその「何か」をできる限り救おうとしています。私たちはこのコンピレーションを通して、連続的な形成物としてのチップミュージックの一端に触れることができるでしょう。そしてその形成はまだ終わったわけではありません。

[1] http://csdb.dk/release/?id=11778

[2] http://csdb.dk/release/?id=63477

[3] http://csdb.dk/release/?id=10604&show=notes#notes

[4] http://en.wikipedia.org/wiki/X_(demo_party)

[5] http://www.romhacking.net/community/1508/

[6] https://www.youtube.com/watch?v=-Kwz1SqGrjI

First Music Demo by Maniacs of Noise [circa 1988]

First Music Demo by Maniacs of Noise [circa 1988]

Note

Like Jeroen: Chipmusic as a Continuous Formation in History

The invention we regard as Jeroen Tel’s was neither achieved and spread by himself same as every artifact. From the naissance, this was closely-involved in the problem of property as it were. I think that it is something Tel and Deenen who belonged to cracker groups inevitably had to face when moving into the next phase.

There is a monumental demo titled Noisy Pillars [1] for Maniacs of Noise founded by them as their basis for musical activities in 1987. This product released from Scoop, the parent group of Maniacs of Noise, in the same year aimed at the demonstration of his epoch-making music routine developed by Charles Deenen (the demo tunes were provided by Jeroen Tel). They tried to jump out from the scene had a principle of uncommercial use of productions back then. Jeroen Tel used hacked music routines by Rob Hubbard and Chris Hülsbeck, so their own music routine was required for the new purpose. Some messages of this demo are refractive as the motivation reflects: “Do not use our stuff without permission.” In other words, they properly realized that their stuff could be stolen and reused by somebody. The following text is: “Maniacs of Noise is a trademark of Scoop.” It is important that their new group was positioned as a trademark, not just a subgroup. The similar product called First Music Demo [2] is thought to be released after the demo, which was obviously produced for sending the persons connected to video game companies in United Kingdom and United States. The scroll text in the demo more notably tells their singular position of those days – they aspired for economic independence, having their origin in the demoscene.

The Maniacs of Noise music company presents their first music demo. Music done by Jeroen Tel and Marcel Donne. Music routine by Charles Deenen. If you need music or soundeffects, we are ready to give you our best shot! This program is not to spread!! Hello to Paul and B.W.B at Thalamus, Mark and Paul at hewson, Starlight Software, Colin and Jo at Firebird, Mastertronic, Tim Rance from Electronic Arts, David Baxter from Elite, Cascade Games ltd and all the others who like our music. (Emphasis added mine.)

The music routine used in Noisy Pillars was reused as expected in Future Composer V1.0 coded by FCS of Finnish Gold in 1988 [3]. According to Lemming, younger brother of FCS, Charles Deenen and Jeroen Tel realized this fact and sent letters to prohibit them from releasing the next version of Future Composer. But nonetheless the tool was successively updated by other groups without avail and rapidly spread in the demoscene. And in the end, it instantly became a de-facto standard for making SID music in the C64 scene after Soundmonitor. Future Composer didn’t only use the music routine of Noisy Pillars, but also had the limitation of changing the instruments. Therefore it meant that songs produced with this tool could sound like the music of Maniacs of Noise in a period of their history to some extent unless someone modified it. On the other hand, Deenen repeated improvement of his own music routines.

It seems that Jeroen Tel currently has a different attitude to these hacking activities of the demoscene. In 2004, he appeared at X, annual C64 demo party in Netherlands [4], with new SID tune after 10 years. He has attended many other parties since then. He also provided lots of source codes used in video games he worked for ROMHacking.net in 2011 [5]. Additionally, when Swedish Dees Productions (Xiny 6581) submitted the video of disassembling his representative song Cybernoid on YouTube, Tel was the first to comment on it [6]. These cases adequately show how he has still kept up the connection with the demoscene.

The musical style of Jeroen Tel has survived even after the period that their music routines were hacked passed by. There are some musicians who inherit it lushly. Their music is not indistinguishable like typical imitations produced in the 80s, but distinctive on their own. In short, the music of Jeroen Tel produced a classic example of chipmusic, and later left something more than it. I tried to save the “something” here as much as possible. We might be able to touch a part of chipmusic as continuous formation in history through this compilation. And this formation is not over yet.

[1] http://csdb.dk/release/?id=11778

[2] http://csdb.dk/release/?id=63477

[3] http://csdb.dk/release/?id=10604&show=notes#notes

[4] http://en.wikipedia.org/wiki/X_(demo_party)

[5] http://www.romhacking.net/community/1508/

[6] https://www.youtube.com/watch?v=-Kwz1SqGrjI

Track Info

  1. PRI – Funky Stuff, 1993 Oxyron
    Germany
  2. Noise – Space Ball, 1998 EXON
    Poland
  3. Harmony Productions – Mon Bass Remix, 1992 Pauda
    France
  4. Ole Marius Pettersen – Industrial Snow, 2010 Offence
    Norway
  5. Gaston & The Syndrom – Flummi’s World (intro), 1994 The Imperium Arts
    Germany
  6. DJB – Breaking Wind, 1999 Onslaught
    Australia
  7. Hein Holt – Stealing Styles, 2008 Vision
    Netherlands
  8. Geir Tjelta – Shaped Up, 1991 Moz(Ic)Art
    Norway
  9. GRG – Faeries, 2002 SHAPE/Blues Muz’
    Norway
  10. Factor6 – We Are Tel, 2012 Tropyx
    Czech Republic
  11. Laxity – To Match, 1989 Starion
    Denmark
  12. celticdesign – Y-Lax-It, 2013 celticdesign
    Germany
  13. Abaddon – Contraband, 2010 Damage
    Finland
  14. Fredrik Segerfalk – Kick Off 2, 1990 Anco Software/System 6581
    Sweden
  15. DRAX – The Six-Pac Man, 2004 Maniacs of Noise
    Denmark
  16. Owen Crowley – Ten Years of No FC!, 2009 Old Times Productions
    United Kingdom (England)
  17. Jeff – Jeroen Tel Style, 1994 Camelot
    Denmark
  18. Dane – Blowtorch, 1998 Smash Designs
    Sweden
  19. Goto80 – Gopho, 2002 Hack n’ Trade
    Sweden
  20. Vincent Voois – Eeehm…, 1994 Vincent Voois
    Netherlands
  21. Fanta – A Soapbox Opera, 2004 Fanta
    Germany
  22. Kjell Nordbo – Lovely Hair, 1997 SHAPE/Blues Muz’
    Norway
  23. Kristian Røstøen – Madness, 1996 SHAPE/Blues Muz’
    Norway
  24. dalezy – iced aliens, 2003 Creators/Scoopex
    Germany
  25. Sequencer – Like Jeroen, 1992 Sequencer
    USA
  26. Zonix – 200 Hz, 199? Soul Syndicate
    Denmark
  27. Tomas Danko – Elementary, 1993 Censor Design
    Sweden

4 Comments

Filed under c64, compilation, english, SID

4 responses to “SID Compilation “Enhanced Jeroen Tel Style”

  1. Thanx for linking to my podcast.. If you want to download this or other podcasts from me, enter my soundcloud page…

  2. by the way… The “german remix group” released a free “Jeroen tel” remix album, check it out on http://www.germanremixgroup.de

    • Thanks for the comments and info, Xenox.
      Your podcast series are always very enjoyable and informative to me.
      Especially, my favorite is FN-Anthology (Multispeedlikeedit).

      • Thanx for the nice words, akaobi…! Nice when you like my podcasts, the Multispeededit version is of course one of my fav. podcasts, too… I love multispeedtracks…!! I hope i can do in the near future more podcasts, at the moment i have other stuff to do… :(

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