A Brief History of the Russian Spectrum Demoscene by Elfh (Konstantin Elfimov)

* This article is written both in English and Japanese. Please scroll down to read the English version.

ロシア在住のシーナー、Elfh(Konstantin Elfimov)の執筆した「ロシア・スペクトラム・デモシーン小史」の翻訳を公開します。

I release the Japanese translation of A Brief History of the Russian Spectrum Demoscene by Elfh (Konstantin Elfimov), a scener living in Russia.

・原文 / Original Texts

A Brief History of the Russian Spectrum Demoscene by Elfh (Konstantin Elfimov) of inward/CyberPunks Unity, ZINE #14 2010

Brief History of Russian Speccy Demoscene and the Story of Inward by Elfh (Konstantin Elfimov) of inward/CyberPunks Unity, Mustekala Vol. 31 2008

・翻訳 / Japanese Translation

Elfh(Konstantin Elfimov) 「ロシア・スペクトラム・デモシーン小史」 [PDF]
Download from OneDrive or GoogleDrive

※上記のOneDriveとGoogle Drive、どちらのリンク先からでもドキュメントの閲覧、ダウンロードが可能です

他国の追随を許さないロシアZX Spectrumデモシーンのバックグランドを分析的な視点から説明し、著者のグループinwardとCyberPunks UnityそしてSkrjuのデモと合わせ、ヨーロッパ――長年、各所でデモパーティが開かれてきた場――のシーナーの多くが、ロシア・シーンがデモシーンの周縁等ではなくひとつの力であることを確かめる大きな契機をつくり出した、きわめて明晰な文章です。当初、フィンランドのアート系ウェブマガジン「Mustekala」に発表されたというその経緯も手伝っているのでしょう、デモシーンの「外」にいる(であろう)私たちにも理解しやすい叙述なのです。ヨーロッパと比較すると、ロシアの「リソース」(資源、財力、娯楽、言葉の様々な意味において)はずっと限られていました。こうした状況下、独断的かつ独創的なDIY、即ちUKで開発されたマシン(ZX Spectrum)のクローンの再生産=複製 reproduction によって、ソヴィエト・ロシアのマイコン(8-bit micros)開発は加速されました。この話は今も聞き応えのあるものです。さて、ロシア・スペクトラム・シーンから登場したSkrjuやinwardのような「尖った」作品は、2000年代シーンの保守的性格を可視化させ、それと対決せざるを得ませんでした。その経緯と彼らの作品は、現在も批評的なアクチュアリティを失っていません。

前述の通り、オリジナルの文書は最初2008年に「Mustekala」誌に「Brief History of Russian Speccy Demoscene and the Story of Inward」という題で発表された後、同年末、「8bit today」でSanderが部分的に紹介し、そして最後に2010年、デモシーン・マガジン「ZINE」に、ブラッシュアップされたスペクトラム・シーンのパートが掲載されました。この翻訳はこの「ZINE」ヴァージョンに基づきつつ、2008年の文書のみ存在した彼のグループinwardを回顧したパートも併載しています。inwardのデモの表現力は現在も突出しており、見直されるべきものと考えたからです。本文の理解を助けるキーワードをいくつかあげてみましょう(私の質問に対するelfhの回答が反映されています)。

The Miracle of You

Shots from “the Miracle of You” (2006)

This is a real pellucid text, which explained the background of the Russian ZX Spectrum demoscene had no second in the art from his analytic viewpoint, and made a big opportunity of ascertaining that it was not a fringe, but a for many sceners from Europe  – where demoparties had been held in various places – along with demos by inward he founded, CyberPunks Unity, and Skrju. This article was published in “Mustekala,” a Finnish art web magazine, at first. Probably the circumstances helped the readable descriptions in it to such us, people were the outside of the demoscene. Compared to Europe, “resources” – in various meanings of the word, e.g. stocks of materials, financial power, and  amusements – in Russia were very limited. Under the situation, the development of 8-bit micros in Soviet Russia was accelerated by arbitrary and creative DIY, or reproduction of clones of ZX Spectrum, a machine originally developed in UK. This story is still worth listening to. Now, “piercingly sharp” works by inward and Skrju appeared from the Russian Spectrum scene made visible conservatism of the scene and could not avoid confronting it in the 2000s . The sequence of events and their works still have critical actuality.

As mentioned above, at the beginning, this original article was named “Brief History of Russian Speccy Demoscene and the Story of Inward,”which was released in “Mustekala” in 2008, and then Sander partially introduced it at “8bit today” at the end of this year, and finally, the part of the Russian Spectrum scene he polished up was published in “ZINE,” a demoscene magazine, in 2010. This translation is based on the “ZINE” version, however, it also includes the retrospective part about inward, which was only printed in the “Mustekala” version. Because I think that the expressive power of demos by inward are still outstanding and they should be seen. Here let me mention keywords may help you understand the text. (Elfh’s answers on my questions are reflected in them.)

Keywords for inward’s Works


感情のソフトウェアへの具現化

「デモ」はクラックトロ(クラックのイントロ)として始まった時から、暗号にみちたきわめてパーソナルな表現形態でした。活動の犯罪性ゆえにクラッカーたちは身を隠しつつも、自らをプロダクションに提示しようと、読み解かれるための痕跡を欲し、残してきました。この想起の糸、痕跡は、デモが一個の作品であることに推移してからも消えることはありませんでした(厳密には、クラックトロが作品としての自立を欲した時、デモという形態は誕生したのですが)。デモに分け入ることは、私が知る者だけでなく、知らない者の記憶に分け入ることです。フラジリティ(脆さ、はかなさ)と接した、私たちとソフトウェアの間の記憶のさざめき、動揺。そこにはリスクもあるでしょう。一方、デモシーンは集団的協同の集積を本体とするゆえ、作品を読み解くための文法がひとつのプラットフォームにおいてのみならず、様々なプラットフォーム間でも流動性を失い、俯瞰的にみると明らかに一般化が進みました。こうした状況を挑発し、あるいは哀しみ、時に私たちにリスクを要求するようなデモがあります。それは必ずしも猛々しい表現ではなく、グリーティングやスクロール・テキストの冗長性も排した「静かな」作品の場合もあります。それらこそつねに私たちを突き刺す、「ギフト」です――ロシア・スペクトラム・デモシーンの草分け、Flash Inc.の面々もこの言葉を使っていました。「サイバーパンク」とはこういうことなのです。

Embodying emotions in software

“Demo” has been a very personal form of expression full of cryptograms since it started as a cracktro (crack intro). Crackers have hidden themselves because of criminality of their activity, but they also have tried to present themselves in their productions, so that they have  desired and left traces to be read. Traces that strings of reminiscence were not vanished after demo changed into a work (strictly speaking, a form of demo came into being when cracktro demanded independence as a work). To go deep into demos may be to go deep into memories whose we know as well as don’t know. Noise and trembling of memories between us and software adjacent to fragility. Risk will be there. On the other hand, as integration of collective collaboration is the essence of the demoscene, grammar for reading works has lost fluidity not only in one platform, but also between various platforms, so it has obviously been generalized from a panoramic view. There are some demos which provoke the circumstances or feel sorrow for them. Sometimes they want risk from us. They don’t select always ferocious expressions and some demos are “quiet” works don’t include both greetings and redundancy of scrolling text. It’s those which are “gifts” pierce (puncture) us – Flash Inc., one of pioneers in the Russian Spectrum demoscene, also used the word. “Cyberpunk” is such a thing.

see kq’s text related to this demo

branches:
Anger (2004) by CyberPunks Unity
Squary Demo, a tribute piece for Raster/C.P.U. (2011) by DMAgic
Mr.Death +30, a celebration demo for Mr.Death’s 30th birthday (2012) by Genesis Project
Conservative Megademo (2012) by Pers’ Wastaiset Produktiot

映像言語

映像言語あるいは視覚的言語とは、先行するデモ作品に敬意を払いつつ発明されねばならない、「何か新しいもの」にelfhが与えた名だと、ひとまず言えるでしょう。彼とMoranがたちあげたプロジェクト名「inward」(内側へ、内部の)には、従来のデモに見られない主題を扱おうとする確固とした意志がうかがえます(一方でCyberPunks Unityのデモのいくつかのデモは、20世紀のフォトモンタージュが持っていたような言語感覚を見出せます)。彼は40分間にも及ぶinwardの第一作「Microcosm」に、次のような言葉を寄せました。「これは逃避だ。内なる自己への沈潜があらゆる旅行者の内側に住まう、クリーチャーをもたらしてくれる。/彼らをなすがままにし、語らしめよ。彼らがあなたに伝えようとしているものに耳を傾けよ。その後に従え、さもなくば徴候を放て」。それ自体が徴候にみちたリリック(叙情詩)は、彼らの作品の重要な要素の一つです。デリケートな、微妙なものを扱おうとする試みは、世を去ったシーナーにささげられたメモリアルな作品、「Your song is quiet」(part 1と2が存在する)において物凄まじい完成度に達しました。あるいは、「Untitled」が私たちに最後に残す無音の余韻(エコー)に耳を澄ましてみましょう。

Visual language

It can be said for now that visual language is the name given by elfh for “something new,” which must be invented, paying respect to antecedent demos. “Inward,” a project founded by him and Moran, shows the decisive will to deal with themes not seen in usual demos (meanwhile, we can find sense of language even similar to photomontage in 20th century in some demos by CyberPunks Unity). He put the following intro to”Microcosm,” inward’s first product had 40 minutes: “this is an escape. deep exploration of an inner self delivers us creatures, that are living inside of every traveller. / make them free and able to speak. try to understand what are they trying to tell you. follow it, or leave the signs away.” One of important elements in their works is lyric itself full of sings. Their experiment of trying to deal with the delicate could attained a terrific degree of perfection in “Your song is quiet,” a memorial work (consisted of 2 parts) dedicated to sceners who had passed away. Or listen carefully to silent echoes that “Untitled” give us in the end.

elfh (code,music,direction) / Delilah (gfx) /psenough (gfx,design)

branches:
The Big Leap (1999) by Blues Muz’, SHAPE
the day the earth was born (2000) by The Planet of Leather Moomins
Liquid… Wen? (2002) by Haujobb
Trans*Form (2006) by Focus
Mutations (2007) by Vision
Artphosis (2012) by Hitmen

サイケデリア

暗闇のなか、点(ドット)と線があざやかに明滅を繰り返しながら変容する――inwardのデモを特徴づける光景です。一部の作品はミニマリスティックなサウンドトラックと映像が一体となって、催眠的かつ陶酔的な時間を経験させてくれます。デモの枢要たる音楽と「エフェクト」の同期は、デモシーンが自家薬籠中のものとした音楽的趣向(ダンス・ミュージック)と相まって、時にサイケデリックなイメージを生み出してきました。その萌芽はデモシーン以前、Jeff MinterがVIC-20版とコモドール64版と開発し、Simon FreemanがZX SpectrumとMSXへ移植を行った「Psychedelia」(1984)に確認できます。また、1986年のSoundminorと翌年のUltimate Soundtrackerに始まるミュージック・トラッカーは、デモシーンの多産性に貢献してきました。特に90年にリリースされたProTracker(Amiga用トラッカー)によって、ダンス・ミュージックの摂取はより加速されました。ZX Spectrumにおいても、まず90年代前半、チェコからはSample TrackerやSQ-Trackerが、ポーランドからはSoundtrackerが、そして90年代中期、今日まで使われる決定打ともいえるPro Trackerがロシアからリリースされました(92年にロシアからコンパイラで曲を再生するASC Sound Masterがリリースされていることも注記しておきます)。同時に、デモシーンの音楽的趣向もヨーロッパからロシアへと引き継がれました。elfhによれば、Moran(inwardでは音楽とグラフィックを担当)は90年代中期のレイブ、トランスに影響を受けているそうです。ところで、Moranも用いるテクニックの一つ、Roland TB-303を模したアシッドなベースは、Amiga MODにもSIDミュージックにも認められるものです。その由来について彼に問うたところ、はっきりは分からないが、ポーランドやチェコの誰かが発明したもので、ロシア・スペクトラム・シーンではIronmanが広めたといいます。

Psychedelia

In darkness, dots and lines transform, repeating blinking vividly – that is a scene distinguishes inward’s demos. Some works let us experience hypnotic and intoxicated time coming together with minimalistic soundtrack and visual images. Synchronization between music and “effects” has produced psychedelic images occasionally coupled with a characteristic musical preference, or dance music, that the demoscene has made itself master of anything. We can see the sign in “Psychedelia” released in 1984. Firstly Jeff Minter programmed it for VIC-20 and Commodore 64, and the Simon Freeman converted it to ZX Spectrum and MSX. And also music trackers began with Soundminitor in 1986 and Ultimate Soundtracker in 1987 have contributed to the productivity in the demoscene. Absorption in dance music was accelerated by especially ProTracker, a music tracker for Amiga, released in 1990. In ZX Spectrum, Sample Tracker and SQ-Tracker appeared from Czech, and Soundtracker appeared from Polnd in the early 1990s, and then Pro Tracker, was released in Russia in the middle of the 90s. Pro Tracker is a definitive tracker has been used until now (note that ASC Sound Master was released in Russia in 1992. It was a tool using a compiler to replay music). At the same time, musical preferences in the demoscene were inherited to the Russian scene from the European scene. According to elfh, Moran (his professions in inward are music and gfx) was inspired by rave and trance music in the middle of the 90s. By the way, acid bass like TB-303 he uses is also heard in old Amiga MOD and SID music. I asked him the origin of the technique. He answered he didn’t know for sure, but someone from Czech or Poland might have invented, and Ironman popularized it in the Russian Spectrum scene.

elfh (code) / moran (gfx, music)

branches:
Psychedelia (light synthesizer) (1984) by Llamasoft
Swinth (1984)
The Israeli Team v2 (1989) by ibid.
Jesus on E’s (1992) by Leeds Spreading Division
In a Loop (2006) by Ate Bit
Tristate (2008) by TRIAD

ルイビンスク、場所の記憶

inwardの一部の作品は、ElfhやMoranの故郷(ホームタウン)、ルイビンスク Rybinsk をモティーフにしています。それらの写真イメージは消え入りそうで、何かダメージを受けているように見えます。それらは都市(町)の静かな存在感、いや寧ろはかなさを十分に感じさせます。建造物や風景を目にすることができるデモは多数あります。しかし、Skrjuのメランコリックな作品をのぞけば、このようなデモはほとんど見られません。デモで「ジェネレート」される建造物や風景は、しばしば場所の記憶との関連性が希薄なのです。inwardのデモがスペシフィックな場所の記憶にとり憑かれていることを不思議に思い、この町、ルイビンスクについて私はelfhに尋ねました。その時の彼の回答を引用します。「ぼくたちの町は220年の歴史があるが、この地における最初の定住は1000年以上前だったといわれている。ルイビンスクはヴォルガ川の麓、ロシアで最も巨大な人工貯水池[ルイビンスク貯水池]の近くに位置する。この貯水池がつくられた時、村々は自宅を立ち退くことを拒んだ人ごと水没した。それはスターリンの計画だった。同時に、戦争捕虜によってダムが建造された。働けなかった場合、彼らはその内側に葬り去られた。ぼくたちの子供のころ、この付近で遊んでいると、人の骸骨の髑髏やその他の部位を見つけることがあった。まだ遺骨でいっぱいなのかどうかは分からない。このような暗い出来事が、町全体の雰囲気を強く印象づけている。少なくとも、ぼくたちはそのように感じている」。カリャージン Kalyazin、ウグリチ Uglich、スターリンが主導した人工湖の事業によって水没させられた町は、ルイビンスクだけではありませんでした。彼らのデモに戻ると、それらは現れては消える明滅するモーションを本体としていて、したがって実は私たちが切り取った一コマ一コマ(フレーム)には「光」がありません。アンリ・カルティエ=ブレッソンに『逃げ去るイメージ』という題の写真集がありますが、私たちはそれとは異なったレベルにおいて、イメージの逃げ去りを経験するのです。ソフトウェアのなかで奇跡的に存続する(ソフトウェアのなかでしか存続し得ない)、残存するイメージ。あたかも、ルイビンスクの記憶が、具現化のためにこの表現方法を選ばねばならなかったかのようなのです。

あなたが彼らのデモそして場所の記憶に惹かれるのなら、Moranの写真アルバムを開いてみてください。

Rybinsk, site memory

Some works by inward feature a motif of their hometown, Rybinsk. These photographed images are likely to vanish and look like damaged. They make us feel thoroughly the presence, if anything, ephemerality of the city. There are lots of demos in which we can see buildings and landscapes, however, there are few such demos except melancholic works by Skrju. Buildings and landscapes generated within demos are often thin relation to site memory. I wondered why inward’s demos were haunted by specific site memory, so I asked elfh about this city. I quotes his reply here: “Our city is 220 years old, but first settlements were more than 1000 years ago at this place. It stands on great Volga river, near biggest artificial water reservoir in Russia. When it was made, some villages, even with people, who denied to leave their homes, gone under water. That was Stalin’s plan. Also, dam was built by war prisoners, who were buried inside, if they couldn’t work. Children found skulls and other parts of human skeletons near this area, while playing in our childhood. Don’t know if it is still full of bones or not. Such dark events put an imprint on overall city atmosphere, at least we can feel it that way.” Kalyazin, Uglich, and so on – the cities went under water due to artificial lake project led by Stalin were not only Rybinsk. Looking back their demos, the substance is blinking image motion comes and goes, so in fact, there is no “light” in every frame cut out by us. Now there is a collection of photographs called “Image à la sauvette (Images on the run)” by Henri Cartier-Bresson. We can experience disappearance of images in another level. That is to say, remaining images survive miraculously (only) in software. Memories of Rybinsk ,as it were, had to select this expressive style to embody in.

If you are attracted to their demos and the site memory, please look at photo albums by Moran.

elfh (code, concept) / miguel (gfx, design, sound) / moran (gfx)

branches:
A quoi ca sert? (2001) by Wrath Design
Sometimes by Pleix (2003), a video clip for KID606’s tune
USSR2185 (2005) by Skrju
Meltdown 2011 (2011) by Offence
False Dimension (2012) by Pers’ Wastaiset Produktiot

sites:
CyberPunks Unity web page
CyberPunks Unity demography
inward demography

翻訳とキーワードの執筆にあたって、Elfh(inward/CyberPunks Unity)、Axel(Brainstorm)、Manace(Spacedballs)の各位にご協力いただいきました。記して感謝します。

I owe to elfh of inward/CyberPunks Unity, Axel of Brainstorm and Manace of Spacedballs on the translation and these keywords. I thank them by writing it down.

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Filed under article, english, spectrum, translation

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