SID Compilations “House and Disco after Maniacs of Noise”

* This article is written in both English and Japanese. Please scroll down to read the English version.

Part 1 – 27 tracks in 80 min

[DOWNLOAD] FLAC

[DOWNLOAD] MP3 320kbps

Part 2 – 27 tracks in 80 min

[DOWNLOAD] FLAC

[DOWNLOAD] MP3 320kbps

Part 3 – 27 tracks in 80 min

[DOWNLOAD] FLAC

[DOWNLOAD] MP3 320kbps

曲目はページ下部参照/Look at the bottom of the the article for full track list.

// コンピレーション概要 //

この三つのコンピレーションはRob HubbardおよびManiacs of Noise以降(期間は1991年から2013年にわたる)、ハウスやディスコに着想を得たと思われるSIDミュージックをそれぞれ27曲収めている。きっと市場に流通するハウス/ディスコとは趣が異なるはずである。そのギャップと燦然たるヴァリエーションを確かめていただきたい。

注:Part 2のGangstarの「Mixed Lightbeer」は、途中から同期が乱れる、端的にリップされたファイルもしくは曲そのものが破損していると推測するが、そのノイズの興味深さからあえてコンピレーションに収めることにした。

*

このコンピレーションの選曲にあたって、「SIDミュージックにおけるハウス/ディスコ」の弁別的特徴を得るため、一種の消極的アプローチを採用した。まず、SIDミュージックにおいてダンス・ミュージックの祖型を与えたManiacs of Noise、そのなかでも特にJeroen Telに感化された曲を意図的に省いた(Morbidの「The Groove」、Shogoonの「Compotune for Fatum Party」、Stello Doussisの「Star-Trek Remix」は例外である)。また、Maniacs of Noiseのメンバーが利用した音楽制作ツールFuture Composerやそのクローンで主につくられた、「オールドスクール」と呼ばれるスタイルの曲も除外した(私はこの語を用いる時、FAME、20th Century Composers、SoedesoftあるいはTomas Dankoの曲を思い描いている)。それらは別の場所で取りまとめられるべきだと判断した。コンピレーション名が「After Maniacs of Noise」であって「Under~」でないのも、そのためである。

過度にミニマルな曲、「アシッドな」ベースの曲もここにはない。デモシーンでテクノ、レイヴといった呼称のもとつくられた曲も数多いが、当然選曲の対象外であった。結果として、明確なビートをもつ曲が引き寄せられた。

三つのコンピレーションは、ハウスを意欲的に摂取した二人の重要なミュージシャン、SageとA-Manの曲を軸に組み立てられはじめ、その後、その他の曲のなかで徹底的に組み替えられた。

(訂正と追記)

Maniacs of NoiseのメンバーがFinnish GoldのFuture Composerを広めたことはなかった。
Future ComposerはCharles Deenenのミュージックルーチンをハック、修正して作られたエディタだったためだ。
オランダのMoNのメンバーに「自社製エディタ」があったとするなら、それはTurbo Assemblerだった。
一方、デンマークのJohannes Bjerregaardは自分のプログラムしたBjerregaard DMC EditorをDeenenに送っている。
(だが、MoNがFuture Composerを使用しなかったという確証はない。
あるアンケートによれば、少なくともReyn Ouwehandは使用していたことが分かっている)

そのようなわけで、Finnish Goldのリリースできたのは、Future Composer 1.0だけである。
その後の「ヴァージョン・アップ」はその他のグループによって恣意的になされた。
Future Composerは隠されたままにはならなかった。Rob Hubbardのそれと同様、Deenenのミュージックルーチンは拡散したのである。
彼らは当初ハックしたミュージックルーチンをがHubbardのものだと考えていた。
彼らのアイデアは後年リリースされたPredatorのRob Hubbard Editorと似通ったものであったと言える。

http://csdb.dk/release/?id=10604&show=notes#notes
http://csdb.dk/release/?id=11778
http://csdb.dk/release/?id=110685
http://www.atlantis-prophecy.org/recollection/?load=interviews&id_interview=27
http://www.atlantis-prophecy.org/recollection/?load=online_issues&issue=1&sub=article&id=17

2014年3月13日

// About this compilation series //

These three compilations are composed of the SID music which was probably inspired by House and/or Disco after work by Rob Hubbard and Maniacs of Noise and was made during the period from 1991 to 2013. Each part includes 27 tracks. Surely you feel that taste is different from House/Disco caught on in markets. Please confirm the gap and those dazzling variations with your ears.

Note: Ganstar’s “Mixed Lightbeer” in Part 2 is out of synch from the middle. To put it briefly, I guess the ripped file or the tune itself is broken, however I dared to put the tune in these compilations because of the interest of the noise.

*

To get discriminative features on “House/Disco in SID music,” we adopted a kind of negative approach upon selecting tunes for these compilations. Firstly, I omitted tunes had been influenced by Maniacs of Noise, especially Jeroen Tel, who had given the prototype of dance music in SID music (but there are exceptions: “The Groove” by Morbid, “Compotune for Fatum Party” by Shogoon, “Star-Trek Remix” by Stello Doussis, and so on). Also I omitted so-called “Oldskool” style tunes which were mainly made with Future Composer, a tool used by Maniacs of Noise crew or clones of it. When I say the word “Oldskool,” I think of tunes by specific musicians, e.g. F.A.M.E., 20th Century Composers, Soedesoft, Tomas Danko etc. Because I judged that their tunes ought to have been collected at another place. So the name of the compilation series is “After Maniacs of Noise,” not “Under […].”

Also there no extremely minimal tunes and “Acid” bass tunes here. Tunes called Techno or Rave were made in great numbers in the demoscene, but they are out of musical selection at this time. Consequently, tunes with more distinctive beats gathered.

Three compilations began to be built from tunes by Sage and A-Man as an axis, because they are important musicians who took in House for their work. And then their tunes were rearranged among other tunes.

[Correction and Postscript]

Maniacs of Noise crew have never spread Future Composer by Finnish Gold.
Because it was an editor made by hacking Charles Deenen’s musicroutine and modifying it.
If there was their “in-house editor” for MoN’s members in Netherlands, it was Turbo Assembler.
On the other hand, Johannes Bjerregaard in Denmark coded his own editor called Bjerregaard DMC Editor and sent it to Deenen.
(However, it can never be sure that MoN crew have not used Future Composer.
According to a survey, at least it is known that Reyn Ouwehand used it.)

That is why Finnish Gold could only released Future Composer 1.0.
Following “version-up” of the tool was arbitrarily done by other groups.
Future Composer was not held back. Deenen’s musicroutine was spread like Rob Hubbard’s one.
At first, they thought that the routine they had hacked was Hubbard’s routine.
So it can be said that their idea was similar to subsequent Rob Hubbard Editor coded by Predator (Geir Tjelta).

http://csdb.dk/release/?id=10604&show=notes#notes
http://csdb.dk/release/?id=11778
http://csdb.dk/release/?id=110685
http://www.atlantis-prophecy.org/recollection/?load=interviews&id_interview=27
http://www.atlantis-prophecy.org/recollection/?load=online_issues&issue=1&sub=article&id=17

13 March 2014

// ノート //

チップミュージックのモダニティ、あるいは無比の模倣

SIDミュージックにおいてダンス・ミュージックは主要な参照源でありつづけてきた。AmigaにはじまりDOSやWindowsといったOSで進展したMODミュージッでも、その傾向は継続、維持された。むしろVGMをふくめたチップミュージック全般に該当する事情といえよう。Wikipediaのchiptuneの項には、「[チップチューンは]エレクトロニック・ダンス・ミュージックに影響を及ぼしてきた」という記述が見られるが [1]、むしろ問わねばならないのは、チップミュージックそれ自体に宿るダンス・ミュージックに向けられた欲望、この独特な模倣(ミメーシス)ではないだろうか。チップミュージック・アレンジがフレーヴァーとして「エクスポート」されるさい、しばしばこの欲望が隠ぺいされる。

繰り返そう。チップミュージックは同時代のダンス・ミュージックを取り入れてきた。Oliver Wittchowのnanoloop(1998)やJohan KotlinskiのLSDj(2001)よろしく、新たなプラットフォーム、ハードウェア加わることでよりいっそう、この一貫性は確かめられることになった――これらのツールの名称自体にしてからが、ダンス・ミュージックのコンテクストに位置づけが可能である(loop、DJ、LSD)。その結果、私たちは電子音楽という条件を通りこして、現在では真っ先にダンス・ビートがチップミュージックの本体であるかのように了解する、というよりも意識されることなく扱う。時折ハウスやテクノが特定の文化的コンテクスト(たとえば、ジャズ、ブルース、ソウル以降の現代的な「ブラック・ミュージック」)に関連づけ思考されるのと比較したとき、チップミュージックは電子音楽史において根柢の無さあるいは空無の位置を占めているとまではいわないが、漠とした受容のなかで漂流している。模倣の対象が変転することから、私たちはチップミュージックをひとつのジャンルとして掴み損ねる。

日本のチップミュージックについて触れておくと、「チップチューン」という語、概念をVORC [2] が紹介する前から、この地ではオリジナルよりカバーが好まれてきたという状況がある。[3] 年を経ても繰り返しカバーされる曲(主にはVGM)もあるが、その時代のゲームやアニメ作品の曲をカバーすることを通して、時代のサウンド的意匠を彼らの制作に反映し、西欧におけるそれと相似的な「移ろいやすさ」(modernity)を形づくってきたといえる。さらに日本におけるVGMアルバムの嚆矢が、YMO(1983年「解散」したばかりであった)のリーダー細野晴臣プロデュースによる『ビデオ・ゲーム・ミュージック』(1984)と『スーパーゼビウス』(同)であったことを思いだしてもよい。ただし、そのモニュメンタルな達成とYMOの広範な影響を鑑みても、日本のチップミュージックとダンス・ミュージックとの関係は必ずしも一定ではなかった。日本のVGMをオーラル・ヒストリーからあとづけているhallyのこのような発言もある。「これまで僕がインタビューしてきた初期のコンポーザーの方々には、ニューウェーブの影響はものすごく薄いです。積極的に聴取していた人となると、細江慎治氏とスタジオWINGの面々くらいしか思いつきません」。[4]

変転というのは、参照源がそのときどきのダンス・ミュージックの趨勢にあわせて変化してきた、そのことである(ニューウェーヴ、エレクトロポップ、イタロハウス、アシッドハウス、ユーロダンス、テクノ、ガバ、トランス、ジャングル、ドラムンベース、エレクトロニカ、IDM、ダブステップ!)。増加するアマチュアたちによる1980年代後半から90年代のSIDミュージックやMODを見渡してみれば、その猥雑さに圧倒されよう。そこにはチャートを彩った数々の一発屋もいる。カバーするより、ミュージシャンたちはしばしばもっと多くつくりだした。大量のプロダクト、浪費(plushness)……。古くからデモシーンで用いられているcrapやshitというスラングはアイロニカルな自意識の表現ではないだろうか(たとえばcrap songといえば、洗練されぬ、とるにたらない「駄曲」であるという弁明になる)。チップミュージック・ハードウェアの制約とあいまって、それがどのような「ジャンル」を想定してつくられたのか、不明瞭なことも多い。本コンピレーションに収めたJammerの曲(「Unintelligible Disco」)に倣えば、奇妙なあやふやさ(vagueness)がある。とりわけ3チャンネルのSIDミュージックの場合、参照元は不明確になる。だが、それはただの単純化、レゾリューションの減少の結果ともいいきれない。チップミュージックの漠然性、これもモダニティの効用である。

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Chiptune 2014年2月4日確認。
[2] http://www.vorc.org/
[3] たとえばその今日的な継承のあり方として、Famicompo mini (http://famicompo-mini.com/)あるいはMMLTALKS (http://mmltalks.appspot.com/)を見よ。
[4] https://twitter.com/hallyvorc/status/368717286128906240

// Note //

Modernity of Chipmusic, or Inimitable Mimesis

Dance music has been always main reference in SID music. The tendency was also maintained in MOD music which was started with Amiga, and then has been developed on OSs such as DOS and Windows. We could say the situation comes under generally VGM. We can find a description that “[Chiptune] has influenced the development of electronic dance music” in the article of Chiptune in Wikipedia [1], but I think that firstly we have to question is desire for Dance music lives in Chipmusic as such, and inimitable mimesis. The desire is often hidden when Chipmusic arrangement is “exported” as a flavor.

I will iterate my thesis. Chipmusic has taken in contemporary dance music. This consistency was strongly confirmed according to participation of new platform and hardware like nanoloop (1998) created by Oliver Wittchow and LSDj by Johan Kotlinski – we are even able to position the names of the tools into context of dance music: loop, DJ, and LSD. As a result, we override of the common condition of electronic music and realize as if dance beat was a matter of Chipmusic at first, if anything, we treat dance beat unconsciously. Sometimes we think of House and Techno connected to specific cultural contexts, e.g. modern “Black music” after Jazz, Blues, and Soul. Compared to that, Chipmusic drifts in vague acceptance, not to say hold a position of rootless or nothingness. As objects of mimesis have converted from, we fail to comprehend Chipmusic as a genre.

Speaking about Japanese Chipmusic, before VORC [2] imported and introduced the word-concept of “Chiptune” in this country, there had been the situation that the people prefer making covers to composing original tunes in case of production. [3] Though some tunes (mainly VGM) are repeatedly covered whenever, they have reflected contemporary sound patterns in their work and formed “modernity” similar to Western one through having covered game tunes and anime songs at that time. Besides, remember that beginnings of VGM albums in Japan were “Video Game Music” (1984) and “Super Xevious” (ibid.) which were produced by Haruomi Hosono known as the leader of YMO (just had broken up in 1983). However, even if we can consider the monumental achievements and YMO’s broad influence over Japan, the relation between Japanese Chipmusic and dance music was not necessary regular. Hally, who has been tracking Japanese VGM scene through oral history, said once to me: “early composers who I have interviewed are scarcely influenced by New wave. For enthusiastic listeners of it, I can only recall Shinji Hosoe and every member of Studio WING.” [4]

Conversion/change of Chipmusic means that its reference has been changed in accordance with trends of dance music at that time, e.g. New wave, Electropop, Italo House, Acid House, Eurodance, Techno, Gabber, Trance, Jungle, Drum ‘n’ bass, Electronica, IDM, and Dubstep! If we look out over SID and MOD music created by increasing amateurs from the late 1980’s to the 1990’s, we will be much amazed at the confusion. There are a lot of one-hit wonders decorated charts. Musicians have often preferred to make their music rather than covers. A large amount of products and plushness… I think that slangs such as clap and shit which has been used in the demoscene from long ago are expressions of ironic self-consciousness. Combined with limitations of chipmusic hardware, it is often difficult to suppose what genres they were based on. According to Jammer’s tune (“Unintelligible Disco”) in the compilation series, there is strange vagueness. Especially in case of SID music with only 3ch, their references become not clear. I’m not so sure that the phenomenon is nothing but a result of simplification and reduction of resolution. Vagueness of Chipmusic is also a utility of modernity.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Chiptune Retrieved February 4, 2014.
[2] http://www.vorc.org/
[3] For example, the modern ways of inheritance are Famicompo mini (http://famicompo-mini.com/) or MMLTALKS (http://mmltalks.appspot.com/).
[4] https://twitter.com/hallyvorc/status/368717286128906240

/_ Part 1 Track Info _/

  1. Raveguru – Amplifire , 2008 Instict
    Sweden
  2. Randy – Drunken R2D2 , 2009 Fatum
    Poland
  3. Rodney – Summer Free Time , 19?? Camey
    Poland
  4. Matrix – Housie Housie , 1991 Nordic Beat
    Sweden
  5. DOS – Chaos , 1993 ADSR
    Hungary
  6. MSK – Land of Illusion , 1991 Crest
    Denmark
  7. hukka – Axessid , 2003 hukka
    Finland
  8. Orcan – Contrast , 1998 React
    Slovakia
  9. Vincenzo – Non+Ultra (tune 2) , 2006 Singular
    Hungary
  10. Kristian Røstøen & GRG – Discokeen , 1995 SHAPE/Blues Muz’
    Norway
  11. Decoy – Planet 303 , 1995 Excess
    Germany
  12. Jeff – Paradice , 2000 Crest
    Denmark
  13. Shogoon – Compotune for Fatum Party , 1994 Taboo
    Poland
  14. PRI – Pool Party , 1993 Oxylon
    Gemarny
  15. Wisdom – Sunrise (party version) , 2003 Crescent
    Turkey
  16. Fanta – Mr. Big Beat , 2003 Oxylon/Plush
    Germany
  17. SMC – Soho , 1993 Pretzel Logic
    Sweden
  18. Morbid – The Groove , 1996 Onslaught/Bass
    Australia
  19. Stainless Steel – Don’t Stop Till You Get Enough , 2008 Paramount
    Germany
  20. Zyron – Intro-remix , 1996 Oxsid Planetary
    Sweden
  21. Carlos of Breeze – Maniac , 1998 Breeze
    Hungary
  22. Cubehead – Orbital Dreams 2 , 1997 Oxsid Planetary
    Hungary
  23. Devilock – You (remix) , 2012 Arsenic
    Germany
  24. Heinmukk – My Output Is Danceable #1 , 2003 Salva Mea
    Germany
  25. Intensity – Tech House Experience , 2006 Level64
    Iran
  26. Vincenzo – Non+Ultra (tune 1) , 2006 Singular
    Hungary
  27. Sage – Rush Hours 1 , 1998 Fraction
    Poland

/_ Part 2 Track Info _/

  1. A-Man – Dreamline B.O. , 1991 Action
    Germany
  2. Wacek – Snake Disco , 1999 Arise
    Poland
  3. Praiser – Breek House , 1997 Faith
    Poland
  4. Gangstar – Mixed Lightbeer , 1999 Plush
    Germany
  5. No-XS – Nekkid on all fours , 2003 Toondichters
    Netherlands
  6. Freedom – Looking for Another Myself , 2010 Freedom
    Italy
  7. Nebula – Phronk , 1996 Onslaught
    Poland
  8. Cosowi – For Lennart , 2003 Plush
    Germany
  9. SMC – Soulfood , 1993 The Imperium Arts
    Sweden
  10. MSK – Magascene #02 (intro) , 1991 Crest
    Denmark
  11. Stainless Steel – Superstation , 2009 Paramount
    Germany
  12. Wiklund – Hello Metalux , 2013 FairLight
    Sweden
  13. Dane – Flowerguy’s Pool Party , 2002 Crest
    Sweden
  14. Stello Doussis – Star-Trek Remix , 1991 Stello Doussis
    Germany
  15. Cane – Pro-Tones , 1993 ADSR
    Hungary
  16. Heinmukk – Hisociety #2 , 2002 Salava Mea
    Germany
  17. Ed – HouseisMy , 1997 Wrath Designs
    Sweden
  18. mch – Hello Alex , 2013 mch
    Poland
  19. Daf – Extasy , 1996 Samar Productions
    Poland
  20. Yzi – Korjaamo , 2011 Yzi
    Finland
  21. Hein Holt – Robotvoice , 2005 Vision
    Netherlands
  22. Sage – Skylight 4ever , 1998 Fraction/Skylight
    Poland
  23. Mark Wilson – Volfied #1 , 1991 Empire
    United Kingdom (England)
  24. Randall – Unintelligible Disco , 2006 Randall
    Poland
  25. Zardax – Suerya , 1996 Zardax
    Finland
  26. Deathlok – Tracked , 1994 Dye Namik Artwerks
    USA
  27. The Syndrom – Vision of You , 1996 Crest
    Germany

/_ Part 3 Track Info _/

  1. cTrix – Beach Party Disco 2008 , 2008 cTrix
    Australia
  2. Reed – Boogie Factor 2 , 2005 FairLight
    Finland
  3. Nata – Summer Flirt , 2010 Nata
    Italy
  4. Sage – Double Bubble , 1998 Samar Productions
    Poland
  5. Jammer – I’m Telling Ya , 2010 EXON/MultiStyle Labs/Samar
    Poland
  6. Bzyk – MLS , 2003 Samar Produtions/Lepsi
    Poland
  7. The Gee – The Mighty Intro God , 1995 Xentax
    Netherlands
  8. Hein Holt – Bootsy’s Club Tonic (6581) , 2004 Onslaught
    Netherlands
  9. Henne – Mach mal bleu , 2013 The Dreams
    Germany
  10. Wiklund – Multiverse , 2013 FairLight
    Sweden
  11. Stryyker – Dancing Toes , 2002 Tide
    Australia
  12. Ganja – Alive , 1997 Wollow
    Netherlands
  13. Imaic – Blood Hand #2 , 1996 Unreal Group
    Slovakia
  14. Vincent Voois – Global Conquest 2 , 1998 Focus
    Netherlands
  15. Sage – Insectmania , 1997 Fraction
    Poland
  16. Flex & Zardax – We Are , 2013 Artline Designs
    Finland
  17. Vegard – Pot Calling the Kettle Black , 2009 svenonacid
    Norway
  18. GRG – Hithouse , 1991 Digital Designs
    Norway
  19. Factor6 – Mislead , 2004 Anubis
    Czech Republic
  20. Abaddon – House Party , 2001 Damage
    Finland
  21. Psycho – F00king DMC , 2010 Artstage/MSL/Onslaught
    Poland
  22. A-Man – The Power of Magic , 2008 Crypt
    Germany
  23. Chotaire – Madhouse , 1995 Onslaught
    Germany
  24. Conrad – Darling Grease , 2010 Onslaught
    United Kingdom (England)
  25. Jammer – Disco Fever II , 2003 MultiStyle Labs/Samar
    Poland
  26. A-Man – I Want Your Love , 2007 Xenon
    Germnay
  27. Abaddon – Shower of Love , 2013 Triad
    Finland

Leave a comment

Filed under c64, compilation, english

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s