Authenticity and Emulation: Chiptune in the Early Twenty-First Century by Sebastian Tomczak

[This article is written both in Japanese and English.]

インターナショナル・コンピュータ・ミュージック・カンファレンス2008で発表されたSebastian Tomczak(little-scale)の報告、「オーセンティシティとエミュレーション」の翻訳を公開します。
簡潔にして鋭利な、2000年代以降に現れたチップチューン/チップミュージックを扱ったテキストのなかでは、最も重要なものの一つであることには疑いがありません。
エミュレーションとオリジナル・ハードウェアの持つ意義から、この音楽ジャンルのアイデンティティを位置づけた論文になります。

Now I’d like to introduce ”Authenticity and Emulation” by Sebastian Tomczak known as little-scale. This paper was firstly presented at International Computer Music Conference 2008.
It is brief and sharp, and undoubtedly one of most important texts on chiptune/chipmusic after 2000.
The identity of chiptune is placed by senses between emulation like software plug-in and original hardware in this paper.

・原文 / Original text

“AUTHENTICITY AND EMULATION: CHIPTUNE IN THE EARLY TWENTY-FIRST CENTURY” (Tomczak, ICMC 2008)

・翻訳 / Japanese translation

Sebastian Tomczak – 「オーセンティシティとエミュレーション――21世紀初期のチップチューン」 (2008) [PDF] SkyDrive / Google Drive

※上記のSkyDriveとGoogle Drive、どちらのリンク先からでもドキュメントのダウンロードが可能です

僭越ながら、彼の素晴らしい考察に序文をしたためました。
Please allow me to give my little foreword to this brilliant examination…

Tomczak’s Conceptual Toolbox for Chiptune

コンピュータ・プログラムでは、どこかにかならず
ランダム変数がはいってくるが、
乱数を発生させる式にはそれぞれの顔があり、
使っているうちに、水に落したインクが水を染めていくように
全体として平均化されてくる。
このような「汚染」を避け、非予知性をたもつために
多重化・複合化、平均値や限界値を変える、といったくふうをしても、
いつかは定常化への傾向が再帰する。

(コンピュータ・チップが固有のパルス発振のためではなく、
自然音や楽器の擬態を演技させられているから
こうした問題が起こるのかもしれない。
音のイメージから出発するのをやめて、
チップを組み合わせて外部から刺激をあたえるだけなら、
それらに固有のふるまいによって、
人間的美学からは自由な音楽が生まれるかもしれない。(…)

――高橋悠治『音楽の反方法論序説』より

TNS-HFC3 cartridge plays back .NSF with multiple external sound chips on the real NES/FC. This is an ongoing hardware project called “NISHIZUMI-DONO” by applesorce.

 

このセバスチャン・トムザックの文章には、チップチューンのハードコアを問うために必要な、最小限の概念が用意されています。おそらくは彼の発表が、チップチューンに日常的に接することの少ない聴衆に向けて書かれたという執筆背景も手伝っているのでしょう、彼の明晰は、チップチューンの茫漠とした広がり(しばしばあまりに隠喩的な)に見事な手捌き(マニピュレーション)でもって画定を加えています。チップチューンを「コンピュータ・ミュージック」あるいは「エレクトリック・ミュージック」の一種として扱おうとする彼の姿勢に、私は賛同します。それはこの音楽にともなう猥雑さを括弧にいれることによる「貧しさ」を要求しますが、またこの「貧しさ」は基礎、あるいはプロトコルの別名でもあるのです。

いわば、この文章は、チップチューンの概念的ツールボックスです。

「ツールボックス」という言葉を使うのには、もう一つ理由があります。それは、私たちが箱の中の工具からチップチューンに関わる任意のハードウェア、ソフトウェア、そして楽曲を作りだすことさえ可能だからです。それらはチップチューンの構成要素であると同時に、私たちにはそこから未知なるモンスターやサイボーグが生みだすための与件でもあるのです。変異こそチップチューンの好むところであって(ああ、フランケンシュタイン博士!)、確かに、エミュレーションは明らかにそうした進展を促してきたのです。

近年現れた「モンスター」として、(開発進行中ではありますが)TNS-HFC3上でのファミコンの拡張音源の同時再生を可能にしたあっぷるそーす氏のハードウェア・プロジェクト(通称「西住殿」)を挙げなくてはならないでしょう。まさしく「エミュレーションとオーセンティシティ」、両方の面を備えた驚くべき例です。

さて、ツールボックスの中からは、さしあたり次のような工具を取りだすことができるでしょう。

authenticity[正統性/真正性/本物であること], appropriation[固有化/流用], emulation, integration, anti-consumerism

題名にも掲げられているオーセンティシティとエミュレーションに関してですが、チップチューンのこの二つの項の対立性をいたずらに強調していないことを、まず確認しておきます。この二つの項は、古風な、「オリジナル-コピー」という対立を想起させますが、オーセンティシティとエミュレーションは、相互排他的であるというわけでもありません。オーセンティシティを単純に「本物の優位」とは言えないのです。

オーセンティシティは本物であることと隣り合っていますが、全く同一というわけではありません。例えば唯一の、本物のゲームボーイのサウンドを追い求めることは、蜃気楼への期待ではないでしょうか。私たちは既にこの事例を多数のゲームボーイの機種および個体に基づく、トムザック氏の別の調査報告を通じて確認することができます。この点で彼はイデアリストというよりノミナリストだと言えます。なぜ私たちはゲームボーイを改造(プロサウンド化)して、なおそのハードウェア固有の音を完結させる、または完了させることができないのでしょうか。ここに、私たちはオーセンティシティとオリジナル・ハードウェアを単純に等号で結びつけることができない複雑さを認めることができます。

報告のなかでアプロプリエーションについて述べ、最後にデモシーンに言及しているのは実に適切な配慮といえます。それは両者において原動力の役割を果たしてきた、一種の発明だからです。

チップチューンは商業製品の遺産の上に成り立っています。しばしば著作権ホルダーや作曲者に断りなくカバーやリミックス、サンプリングを行います。一方でチップチューンあるいはデモシーンに関わるリリースの商業製品におけるあからさまな盗用/横領(アプロプリエーション)に関して、シーンは敏感に反応してきました。

PLAGIARISM|CHIP FLIP

The sid stealing continues! …|CSDb Forum

しかし彼の述べる反抗の感覚あるいはアンチ消費主義がどのようなものであるか、これはさらなる論議が必要な話題であるように思います。デモシーンもそうですが、参加者たちはたえず単なる受動的な鑑賞者から、ネットワーク上で価値判断を行う者としてふるまおうとしているのではないでしょうか。

彼の言うように、チップチューンのオーセンティシティの一部は、ハードウェア上の制約を逆手にとったユニークな音特性から構成されています。時にこの「制約」は新たな進展と音特性の可能性を開くこともあるでしょう。例えば、CPUサイクルを極限まで節約したコモドール64用の音楽ツール、Aleksi EebenのJohn Player(2001)や、Hermitの1 Rasterline Tracker(2013)。

このテキストの重要性に、さらに多くのひとが気づくことを願ってやみません。

Tomczak’s Conceptual Toolbox for Chiptune

In computer programs, somewhere certainly
random variables should come in,
formulas generate random values have each face,
so while using them, like ink dropped into water, which colors the water
overall averaging goes on.
For avoiding such “pollution,” keeping unpredictability
even though we cogitate like multiplexing, conjugating, and changing average or limit values,
someday tendency to make steady will returns.

(Because computer chips play not for specific pulse oscillation,
but force them to play simulacre of natural sound and instruments
therefore these problems may occur.
If so stop to start from sound image,
join chips together, and just stimulate them from outside,
by its specific behaviors,
music is freedom from human aesthetics may come into being. […]

From “Discourse on the Anti-methodology of Music” by Yuji Takahashi

In this Sebasitan Tomczak’s paper, minimum concepts for questioning the hardcore of chiptune are available. Probably the background of writing towards the audience had not touched with chiptune on a daily basis might be associated with the following; his clarity would determine the vague extent of chiptune (often it is too metaphorical) with his splendid manipulation. I agree with his attitude tries to deal with chiptune as a kind of “computer music ” or “electronic music.” It will demand “poverty” caused by epoche ungainliness with this music, however, this “poverty” is also an alias of the basis or a protocol.

So to speak, this text is a conceptual toolbox for chiptune.

There is another reason I use the word, “toolbox.” Because we can create optional hardware, software, and songs related to chiptune by using some tools in the box. These tools are not only components of chiptune, but are given conditions to produce unknown monsters and cyborgs. Chiptune prefers variations (oh, Dr. Frankenstein!), so emulation has surely stimulated such development.

I would like to introduce one “monster” recently appeared; This is applesorce’s hardware project, which is enable us to play external sound chips simultaneously on TNS-HFC3, the code name is “NISHIZUMI-DONO.” It is an amazing example has both two aspects, emulation and authencity.

Well, we can take a set of implements out from the toolbox at present.;

authenticity, appropriation, emulation, integration, anti-consumerism

With regards to authenticity and emulation is saw in the paper title, firstly we can confirm that he didn’t emphasize the binarism of the two members pointlessly. These two members must evoke the old “original – copy” binarism, but they are not necessarily mutually exclusive. We can’t simply call authenticity “superiority of the real.”

Authenticity is next-door to the real, but both are not absolutely the same. For example, is pursuing the only and real gameboy sound expectation for mirages? We can already realize this case from Tomczak’s another paper based on lots of gameboy models and units. He is a nominalist rather than idealist in this respect. Why can’t we complete or finish proper sound of the hardware? We can find out the complexity that authenticity isn’t simply equal original hardware.

It is proper consideration that he explained about appropriation, and besides referred to the demoscene. Appropriation has been playing the role of driving force, or a kind of invention.

Chiptune is based on property of consumer products. We often do cover, remix, and take a sample without permission from copyright holders and composers. Meanwhile, the scene people have sensitively reacted to plain appropriation of releases related to chiptune or the demoscene in commercial products;

PLAGIARISM|CHIP FLIP

The sid stealing continues! …|CSDb Forum

But it seems that we need more discussion on what a sense of rebellion or anti-consumerism are like. Like the demoscene, participants may continuously behave as persons try to value judgment on the network.

A part of authenticity of chiptune is composed from sonic characteristics, which make use of hardware restrictions. Sometime this “restrictions/limitations” open up new development and possibility of sonic characteristics. For example, Aleksi Eeben’s John Player (2001) and Hermit’s 1 Rastertime Tracker (2013), music tools save CPU cycles to the utmost limit for Commodore 64.

I extremey desirous that more people notice importantness of the text.

Sebastian, thank you for great read and suggestion.

References

・忘れないようにつれづれと書き出すところ。 / applesorce’s blog “NEVER FORGET ME…”
http://applesorce.b.sourceforge.jp/

・高橋悠治『音楽の反方法論序説』 / “Discourse on the Anti-methodology of Music” by Yuji Takahashi
http://www.aozora.gr.jp/cards/000059/card374.html

4 Comments

Filed under article, english, translation

4 responses to “Authenticity and Emulation: Chiptune in the Early Twenty-First Century by Sebastian Tomczak

  1. That chipmusic is about appropriation and anti-consumerism is a complicated statement to make. Why should chipmusic be called appropriation, when other (computer) music is not? Don’t most chipmusicians download a software and use it as is (without modifying it), just like other computer musicians?

    There are reasons to think that appropriation and anti-consumerism only applies to a minority of chipmusicians. And computers were made to play around with; making computer music is a normal thing, also for 8-bit platforms.

    • I think so. Chipmusic has its own history like you know, but probably most people don’t regard it as computer music or electronic music. Also there are many electronic music guidebooks in Japan, however, these book don’t have articles about chipmusic. Maybe this situation is the same as other countries.

      Appropriation is absolutely not negative an essential element. If anything I think appropriation as well as authenticity and anti-consumerism are needed in case of comparisons and universalization of chipmusic.

      As you say it is still minor computer music. Recognition of chipmusic is an immature stage, so I think we constantly have to introduce this music to more people across several genres. It must be a long-long ways.

      • g80

        The term appropriation is very “rich” and is used in many different ways, atleast in Europe and USA. It often has political undertones – both liberal (individuals can overtake technology) and socialist (anti-consumerism, basically) – and therefore also philosophical assumptions: usually that humans are Subjects and machines are Objects.

        I wrote a rather critical text:: http://chipflip.wordpress.com/2011/04/28/chip-critique-1-re-appropriation/

        In the comments, Nullsleep talks about two ways: explaining it to “normal” people, or explaining it in a technically correct way. Obviously the first option is the one usually taken. And there is nothing wrong with that, of course. I’ve done it a lot, when talking to journalists for example.

        But I am also interested in understanding chipmusic from the inside. On its own terms. And in many cases, appropriation does not describe what’s going on. It’s a label that we put on it to understand it, or make it seem more relevant. But how many chipmusicians actually think about their music in this way?

        I think that when computer culture is starting to become aware of its own history, chipmusic will be described in very different ways.

        Sorry for the long comment :)

      • Welcome the long comment :)

        I’d like to tell you this first; you have attempted various styles (ways) to describe chipmusic or scenemusic. I have been encouraged by your words.

        Explanation and description for chipmusic are twofold tactics as you pointed out.

        First one is, in other words, a kind of enlightenment. We need to pile up common words.

        Second one is also an important way. Of course, “understanding chipmusic from the inside” is my project, too :) I’m interested in critique of chipmusic.

        But it is very very difficult. Last year Hally told me there was still no critique about video game music or demoscene music. I agree with his opinion. We haven’t find proper “styles” for chipmusic yet.

        Besides, chipmusicians have often a negative attitude on describing of their own music, or are unconscious of its history.

        But I’m not pessimistic about these problems. Because it’s a period of transition to the “new music.” I’ll think it over and over!

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