SID Compilations BTB / “Bomb the Bass” and “Beat the Box”

/_ 二つのコンピレーションの概要 _/

コモドール64(C64)で制作された音楽のうち、ベースというインストゥルメント(音色)に焦点を当てたコンピレーション「Bomb the Bass」と、主にdigi(デジタル・サンプリング)を用いることによって、C64をさながらドラム・マシンのように活用している曲をまとめたコンピレーション「Beat the Box」を公開します(一部、digiを利用しない曲を含んでいます)。

3チャンネルしか利用できないSIDミュージックにおいて、ベースはどのようなアプローチを取るにしても、ずっと変ることなく重要な位置を占め続けているインストゥルメントの一つです。私たちは手始めに、数種類のタイプのベースを確認することができます(以下に続く分類は非常に便宜的なものであることを注記しておきます)。

1) 80年代の商用ゲームのサウンドトラックで聴くことのできるベース
2) 80年代末から90年代前半のデモシーンにおいて、大抵はManiacs of Noiseに著しく感化されており、主にはFuture ComposerMusic Assemblerといった音楽ツールで制作された「オールドスクール」に位置づけられる曲に認められる、ダンサンブルかつ素朴な響きを持つベース
3) Jens-Christian Huus(JCH)によってコードされ、当初はVibrantsのメンバーを中心に磨かれ使いやすさから大きな支持層を獲得した、JCH Editorで制作された曲のファンキーなベース
4) TB-303を模範としたアシッド・ベース
5) 2000年代以降に顕著なドープ・ベース
…等々

ベースという音色は、アナログ・シンセサイザーとしてのSIDの力量と、サウンドチップとしての個性/魅力を雄弁に物語る要素の一つです(「オールドスクール」については別に触れる必要があると考え、選曲から外してあります。また、ファンキーなベースの例としては、「Funky Man」というコンピレーションを参照して下されば幸いです)。

一方で、SIDはデジタル・サンプリングを使用できます。サンプリングを利用可能な80年代のコンピュータというと、C64の後に登場したアミガの方が有名でしょうが、前者においてもデジタル・サンプリングを利用できます。ただし、それは4-bitという情報量の制限があり、アミガのPaulaチップで再生可能な8-bitのサンプルと比較すると、端的に非常に「粗い」ものです。
「曲」としてのdigiの最初の使用例は1987年にゲームのサウンドトラックで現れました。英国のImagineがタイトーのアーケード・タイトルから移植した「Arkanoid」と、ドイツのRainbow Artsが開発した「Bad Cat」です。二つのソフトのコンポーザーであったMartin GalwayとChris Hülsbeckに接点はなく、同時期に、偶然にdigiの使用を開始しました。両者の曲で耳を引くのが、ドラム・サウンドであるのは興味深い点です。他のインストゥルメントだと良いクオリティを得られなかったこともあるでしょう、実際にこの後、デジタル・サンプリングを用いた曲も、「ビート」を強調することになります。Hülsbeckが公開した自作ツールSoundmonitor(1986)は80年代後期において、digiが使用可能なツールとして重宝されました。
SIDのデジタル・サウンドへの注目者は、アナログ・サウンドの支持者と比較すると、歴然とした差がありますが、技術的進展が止まった訳ではありません。今日ではC64において8-bitサンプルや12-bitサンプルの再生が可能になり、アナログ・サウンドでは不可能な4チャンネル同時再生ができるツールやプレイヤーが登場しました。Aleksi EebenのPolly Tracker(2005)は、この進展における画期的な事例の一つです(コンピレーションのなかではReedの「Flamethrower」とA-manの「Falling Rain」がこのツールで制作されています)。

二つのコンピレーションを対として、アナログとデジタルと、SIDサウンドの振れ幅を確認していただければと思います。

音楽のデータと関連情報はHigh Voltage SID Collection (HVSC) v58に基づいています。

/_ About these compilations _/

I publish two compilations consist of songs made on the Commodore 64 (C64): “Bomb the Bass” is a compilation highlighted the instrument (tone) of Bass. “Beat the Box” is made up of tunes using digi (digital sampling) and utilizing C64 for just like drum machine. But there are a few tunes using no digi in the latter compilation.
Even if any approaches are selected, Bass is one of instruments, which has been in important place for a long time in SID music with only 3 channels. At least we can recognize several types of Bass. I mention these classifications are very rough and convenient.

1) “Bass” we can listen to tunes through OSTs for commercial video games in the ’80s.
2) “Bass” of simple and danceable tunes are mapped to “Oldskool” made with tools like mainly Future Composer and Music Assembler in the scene from the late ’80s to the first term of ’90s. They are often heavily under the influence of Maniacs of Noise.
3) Funky “Bass” made with Jens-Christian Huus’ JCH Editor. The tool was mainly improved by Vibrants‘ crew at first and got large base support.
4) Acid “Bass” followed TB-303’s example.
5) Dope “Bass” was marked since the 2000s
… etc.

The instrument of Bass is one of essential elements can prove well competences of SID as an analog synthesizer and individuality/attraction as a sound chip. (I made exceptions of Oldskool tunes. As they are necessary to be taken up. Also you can listen to some examples of Funky Bass at “Funky Man” which I once edited.)

On the other hand SID can use digital sampling. To speak of ’80s computers which are available for use of it, Amiga may be more famous than C64, however, the former is usable with it. But there are a limit on information content, or 4-bit playback is only available. So to put it briefly, the sound is very rough compared to 8-bit samples which are available for playing back on the Amiga’s Paula chip.

The first examples of using digi as “music” appeared on video games soundtracks in 1987: Arkanid that Imagine, a UK game publisher, ported from the arcade title by Taito, and Bad Cat developed by Rainbow Arts, German game company. Those composers, Martin Galway and Chris Hülsbeck, had no point of contact and started to use digi at the same time accidentally. Interestingly, the drum sound stood out in both tunes. Probably as other instruments couldn’t have good quality, digi tunes after Hülsbeck and Galway have emphasized its “Beat.” In the late ’80s Soundmonitor (1986) released by Hülsbeck was come in handy because of usability of digi.

There are big difference between ones have paid attention to digital sound of SID and backers/lovers of analog sound of it, however, it does not mean technological development on digi playback stands still. Today even 8-bit or 12-bit digi playback is available. Also We have tools/players which can play back  4-channel simultaneously. Aleksi Eeben’s Polly Tracker (2005) is one of epoch-making incidents in the development. (About the compilation Reed’s Flamethrower and A-Man’s Falling Rains are made with it.)

By this pair of 2 compilations, I hope you make sure of degree of vibration of SID sound between analog and digital.

Music data and related info are sourced from High Voltage SID Collection (HVSC) v58.

Bomb the Bass – 27 tracks in 80 min

[DOWNLOAD] FLAC

[DOWNLOAD] MP3 320kbps

Beat the Box – 26 tracks in 80 min

[DOWNLOAD] FLAC

[DOWNLOAD] MP3 320kbps

/_ Bomb the Bass Track Info _/

01. Raveguru – Funky Desert Dawn , 2011 Booze Design
Sweden

02. Bleed Into One – Thunder , 1994 Bass
Germany

03. Gangstar – Heavytal-Talk , 1995 Plush/Atlantis
Germany

04. Abaddon – Right for Me , 2001 Damage
Finlnad

05. Kribust – Kinderegg (tune 4) , 2010 Offence
Norway

06. Psycho – Dirty Loop , 2011 Albion Crew
Poland

07. 4-Mat – Bad Scene Poetry , 2002 Cosine Systems
United Kingdom (England)

08. Adam Morton – Filter Funk-Bass (Loop #3) , 2009 Usagi Corporation
Australia

09. JCH – Push-It #1 , 1989 Vibrants
Denmark

10. Kasmo – Nekenieh , 2008 Arsenic
Germany

11. Matrix – Space Invaders , 1992 Nordic Beat
Sweden

12. AMJ – Three Minute Wonder , 2001 Side B/Extend
Finland

13. Linus – fuckyou.progressivedata.fuckme , 2008 Virus
Germany

14. Orcan – Echoes of Storm (extended) , 2006 Recollection/React
Slovakia

15. Hein Holt – Cheap Porn , 2011 Hein Holt
Netherlands

16. St0fF – Laermbelaestigung , 2002 Neoplasia
Germany

17. Wiklund – Road Trip , 2011 Onslaught/Wrath Designs
Sweden

18. SMC – Hallucinations , 1994 The Imperium Arts
Sweden

19. Kjell Nordbø – Rocket , 1991 Electronic Arts
Norway

20. Nebula – Slaughter , 1995 Wolfgang Reszel
Germany

21. Reyn Ouwehand – Dutch Breeze: Soft and Wet , 1991 Black Mail
Netherlands

22. ELA – Filter bass , 1989 Antimon
Norway

23. Con – The Doll , 1997 Leader/Xymox
Hungary

24. Ed – Cliche Beat , 1996 Wrath Designs
Sweden

25. John Stormont – Tank , 1995 John Stormont
United Kingdom (?)

26. Daf – Opium (4) , 1997 Samar Productions
Poland

27. A-Man – Lost in Space , 2009 Xenon
Germany

/_ Beat the Box Track Info _/

01. Martin Galway – Arkanoid (alternative drums) #1 , 1987 Imagine
United Kingdom (Northern Ireland)

02. Esprit – TSC Music , 1988 The Style Council
Austria

03. ELA – Mel3 , 1988 The Suppliers
Norway

04. Reed – Flamethrower , 2010 FairLight
Finland

05. Vincent Voois – Bam-In , 19?? Vincent Voois
Netherlands

06. Mixer – Iisibiisi , 1990 Origo Dreamline
Finland

07. Dr. Detroit – Digi-Drums #1 , 1987 Dr. Detroit
?

08. Jeroen Tel – Outrun Europa #1 , 1991 US Gold/Sega
Netherlands

09. PVCF – 2 Canal Diggi , 1993 Reflex
Germany

10. Swallow – Spasmolytic (part 2) , 1991 Censor Design
Sweden

11. Christoph Bergmann – Zounds #1 , 1991 4XCITE
Germany

12. Kees Tel – Unnamed , 1988-89 Kees Tel
Netherlands

13. Vincenzo – Semmi , 2000 Molecoola
Hungary

14. Cosowi – AFIM Demo , 1994 Plush
Germnay

15. Simon Pick – Microvocals #1 , 1987 Firebird
United Kingdom (?)

16. Fanta – I Love My 64 , 2005 Fanta
Germany

17. Jammer – Drum Fool , 2008 EXON/MultiStyle Labs/Samar
Poland

18. Cycleburner – Tribute 1994 invitation , 1994 Censor/Genesis Project
Norway

19. Tim Kleinert – Graphixmania 2 (part 6) , 1990 Modern Arts
Switzerland

20. Ed – Miracle #8 (intro) , 1993 Maniax
Sweden

21. King Fisher – I’m Going Out , 1998 Triad
Sweden

22. Chris Hülsbeck – To be on Top #1 , 1987 Rainbow Arts
Germany

23. DOS – Zu Ende , 1993 ADSR
Hungary

24. A-Man – Falling Rain , 2007 Xenon
Germany

25. JB – JB Theme #2 , 1989 Jeroen Breebaart
Netherlands

26. GRG – Sidastic , 1999 SHAPE/Blues Muz’
Norway

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Filed under c64, compilation, english

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