SID Compilation “Follin Freaks (1988-2012) Part 2”

[[ このコンピレーション・シリーズについて ]]

「Follin Freaks」は、1980年代中期よりゲーム業界に在籍し、数多くの商用ソフトウェアの開発に携わった、Follin兄弟の音楽的業績をフォロー・アップする目的で制作されたコンピレーションです。
つづくPart 2での(とりあえずの)完結を予定しています。

この調査/企画に関する詳細は、Part 1の記事をご参照ください。

使用楽曲および楽曲にまつわる情報はHigh Voltage SID Collection(HVSC)v57に基づいています

[[ About this compilation series ]]

The purpose of “Follin Freaks” is to follow up music achievements by Follin bros. who stayed in the video game industry since the mid 1980s and took part in many commercial video games.
We will finish this research in the next part for the time being.

Go to the article for Part 1 to know more detail about this project/research.

SID & its info is based on High Voltage SID collection (HVSC) v57.

Follin Freaks Part 2 – 29 tracks in 80 min

[DOWNLOAD] FLAC

[DOWNLOAD] MP3 320kbps

[[ Track Info ]]

01. Trompkins – Tim. F Found Dead in His Flat Today Morning , 2004 Tinnitus
Poland
02. Jammer – For Attitude #5 , 2002-03 MultiStyle Labs/Samar
Poland
03. PCH – Danger Cable , 2003 Unreal
Czech Republic
04. Adam Morton – Get’em , 2011 Adam Morton
Australia
05. Smalltown Boy – Droga do Duplandu , 2003 MultiStyle Labs/Hooy Prog.
Poland
06. Markus Weber – Baker Street , 1988 Hyperforce Crack
Germany
07. Charles Deenen – Lord of the Rings #1 , 1990 Interplay
Netherlands
08. Markus Schneider – Magic Mouse in Goblin Land #2 , 1992 Magic Disk 64/CP Verlag
Germany
09. Deek – Follin’s Folly , 199? Deek
United Kingdom (Scotland)
10. Conrad – Foggy Nights , 2008 Samar Productions
United Kingdom (England)
11. Trompkins – Lucifer, Ice-Skating , 2004 Tinnitus
Poland
12. Kjell Nordbø – I Hate You , 1995 SHAPE/Blues Muz’
Norway
13. Sequencer – Crcktt , 1993 Sequencer
USA
14. Asterion – Filds Duel , 2006 Tinnitus
Poland
15. GRG – SCS TRC Intro Music , 1994 Regina/Blues Muz’
Norway
16. Radiantx – Ginetic Tonic , 2009 Panda Design
Sweden
17. Zabutom – Space Fish , 2009 FairLight
Sweden
18. Metal – Tongil , 1990 Bonzai
Denmark
19. Yogibear – Lady (Hear Me Tonight) , 2002 Protovision
Netherlands
20. Aleksi Eeben – Onward , 2003 Extend
Finland
21. Jeroen Tel – Dutch Breeze (introduction) , 1990 The Sonic Circle
Netherlands
22. Jeff – Creamy One , 2004 Viruz/Camelot
Denmark
23. JCH – Orcus (orcushion) #5 , 1990 Vibrants
Denmark
24. Factor6 – Summer Memories , 2003 Anubis/Role/Phantasy
Czech Republic
25. Abaddon – Lola Store , 2010 Abaddon
Finland
26. Linus – Nanako in Classic Japanese Monster Castle #2 , 2010 Inside/Mojon Twins
Germany
27. Linus Åkesson – King Fisher 0x28 , 2012 Linus Åkesson
Sweden
28. Laxity – IAME , 2006 Maniacs of Noise
Denmark
29. Asterion – Dance of the Daoinhe Sidhe , 2004 Tinnitus
Poland

[[ Comment ]]

80年代末期から90年代にかけて、Follinの音楽をどのように聴かれていたのでしょうか。
通例として、ゲーム音楽のサウンドトラックが、CDやカセットテープといった媒体で発売されることはまず、ありませんでした
(稀に雑誌付属のカセットに、ゲーム音楽が収録されることがあったようですが)。
また、彼らの関わったタイトルには移殖作品が多いのを特徴としています。
つまり、そのサウンドトラックがいかに優れていようとも、始まりからどうしても副次的性格を持ってしまうのです。
彼らの音楽を聴くための方法のひとつは、言うまでもなく、正規にゲームをプレイすることを通して、です。
もうひとつの方法は、ソフトからリッピングされた音楽の使われた別の制作物(商業作品ではなく、アマチュアによる)を
どうにかして手に入れることを通して。
その制作物が頒布され、受け取った者の誰かがまた音楽をリッピングし、また頒布し……というルートが新たにつくられ……このようにして、Follinの音楽は広まり、存続したのです。

How had Follin’s music been listend from the late 1980s to the 1990s?
Usually, there was no soundtrack of video game will be released in the medium, such as CD or cassette tape (it looks like rarely, there were computer magazines with cassettes included tunes of video games).
In addition, titles they participated in are characterized by lots of portng (conversions).
In other words even if the soundtrack would matter how good, it would absolutely be secondary from the beginning.
Needless to say, one of the ways to listen to their music is to play through video games normally.
Another way is through managed to get another production (not was commercial, but by amateur) with Follin’s music that has been ripped from softwares.
The production was distributed, someone who has received it also rip the music and distribut…the new route is created… in this way Follin’s music is widespread and is also survived.

Bionic Commando Music by The Mule (1988)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=65406

Psycho Pigs Music by Hotline (1988)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=21628

Tim Follin Collection by Actual Trading Generation (1990)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=22234

Tim Follin Collection 1 by Raw Deal Inc. (1990)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=22207

Follins Music Box by Phoenix (1993)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=75412

以上は、純粋にFollinの、あるいは「ゲーム」の音楽を聴くことだけを目的に制作されたもの
――これらもコモドー64のシーンでは「制作物(プロダクト)」と呼ばれます――です。
80年代から、デモシーンにおいてはいくつかの「デモ」に彼らの音楽が用いられました。

The above is what has been produced solely for the purpose of listening to purely music of “video game”, or Follin
– they are also called “products” in the Commodore 64 scene.
From the 1980s Follin’s music was used in demos in the demoscene.

ATC Intro by A Touch of Class (1988)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=53420

デモの原型、クラックイントロです。
A Touch of Classの手になるゲームソフトのクラックを起動すると最初に目にすることになる映像です。

It is a Crack Intro (Cracktro), a prototype of Demo.
You will see this image at first when you start tha crack of game by A touch of Class.

Pimplesqueezer 5 by Rawhead (1988)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=617

クラックイントロから発展したデモです。
1988年にノルウェーで開催されたデモ/コピーパーティ「Razor 1911/The Cartel/Abnormal Party」のコンペティション部門で三位でした。
一位にもRawheadのデモが二作選出されています。
流用されている曲がFollinだけでない点と、長さをふくむ全体構成を先のイントロと比較してみて下さい。
さらに早い同種の例は、1987年にリリースされたオランダのクラッカー/デモグループ、MadsquadによるScroll Surfaceです。
同年に発売されたAgent X IIのサウンドトラックから、楽曲が流用されています。

It is a Demo that grew from Crack Intro.
This demo took 3rd place in Razor 1911/The Cartel/Abnormal Party demo competition.
Another of their products became 1st.
Try to compare the diverted tunes were not only by Follin and an entire structure (including duration) with the previous intro.
Early case of the same kind is Scroll Surface by Madsquad released in 1987.
This demo diverted music from the soundtrack of Agent X II, which was released in the same year.

こうした既成の音楽の、本来の文脈を離れた新たなサウンドトラックへの編成は、当然、ゲーム会社だけではなく、作曲家本人の同意を得たものではありません。
私はそこに何かしらの「道徳」をここで急いで見出そうとは思いませんが、
本質的には私たちがYouTube等の動画サイトに、他人の著作物を素材として「自分の名のもとに」編成、投稿する行為と変わりありません。
その動画を視聴した誰かが、自分自身の動画(プロダクト)のために、その動画の全体や一部を利用するという「ルート」を私たちは知っています。
著作物の再編成のなかには、制作者本人の許諾を得たものもあります――これはデモシーンにおいても同様です。
そして、このコンピレーションも、私の意図とは別に、既に「プロダクト」としての条件を有しています。
もっとも、再配布、再利用されるほどの価値は、本人にはわからないのですが。

Organization to new soundtrack of existing music away from its original context is of course, not intended to obtain the consent of not only game companies, but composers.
I do not think I will find here “morality” or something there in an impetuous way.
It is essentially no different from our act of editing/organizing others’ work as material and posting videos “in the name of ourseleves” to sites such as YouTube.
We know the “root” that someone watched the video used the whole or part of the video for his or her video (product).
Some reorganization of existing work are under permission from author himself – this is the same in the demoscene.
And this compilation, apart from my intention, has already the condition as a “product”.
However I have no idea whether there is a value of about redistribution or reused.

コモドール64の音楽シーンにおいて、もっともTim & Geoff Follinに近づいたのは誰かといえば、フィンランドのDeadmanと、ポーランドの音楽グループTinnitusになるでしょう(Deadmanの楽曲はPart 1に収録)。
カヴァーであるか否かを問わず、Deadmanの楽曲はFollin風というより、まさしくコモドール64上のFollinの楽曲にそっくりの聞こえ方をします。
私たちはいわゆる「耳コピー」にとどまらない、特別な解析の存在を想定せずにはいられません。
デモシーンでの経歴が不確かな彼ですが、SIDPLAYという、Windows上でコモドール64の音楽を再生するためのアプリケーションの変更履歴に
名前が見られることを指摘したいと思います。

Speaking in the Commodore 64 music scene, most someone getting closer to Tim & Geoff Follin is Finnish scener Deadman and Polish music group Tinnitus (Deadman’s tune are included in Part 1).
Regardless of whether or not it is covered, Deadman’s tunes sound rather just Follin’s music on the Commodore 64 than Follin-ish or Follin-esque.
We can not help but assume not just so-called “music dictation” there, the presence of a special analysis.
We think his career in the demoscene is uncertain, but, would like to point out that his name can be seen in the change history for SIDPLAY, an application to play music for that Commodore 64 (MOS Technology SID) on Windows.

March 17:
/***********************************************************
* Minor release – emulation engine updated + a few bugfixes
**********************************************************/

Changes in the emulation engine (1.22.2 to 1.25.2):

[…]

+ Replaced the combined waveforms with better tables, which were recorded
from a MOS-8580 R5 and contributed by Dennis “Deadman” Lindroos.
Made the usage of these waveforms configurable. Enabled by default.
Because the rest of the SID-emulation still is a MOS-6581 the name of a
checkbox should be: “MOS-8580 waveforms”

http://www.gsldata.se/c64/spw/changes.html (1997?)

UKの音楽家、4mat(Matt Simmonds)は、ChipMusic.orgのフォーラムにおいて、彼がFollinの使ったドライバーを流用していてはないかと示唆しています。

At the ChipMusic.org forum UK musician 4mat (Matt Simmonds) suggests Deadman used Follin’s driver .

[4mat] Same reason Deadman used Tim Follin’s driver for a few tracks I guess. All custom drivers have their little quirks that make them unmistakable. Hubbard’s one is interesting because it’s in the generation before wave tables became the norm. So the instruments are defined more like a patch on a keyboard than the way we usually do them these days. Also, as much as people try to emulate it, only Hubbard’s player sounds like Hubbard’s player. There’s something about the gating of that bass sound (heard in Crazy Comets & Commando) , the portamento fx slide in Monty on the Run’s intro, and those Tom sounds are total trademark Rob Hubbard.
While you could log the settings to the sounds only Hubbard’s player in it’s pre-hard restart glory is going to have those little instrument breakups where sounds don’t play exactly right each time. Thinking about it, some of those are to do with how the note data is stored in the driver, it’ll be interesting to see if he handles those.

Sorry, I went off on a driver rant there.

http://chipmusic.org/forums/post/50159/#p50159 (2011)

2000年代に現れた俊英、Tinnitusの内でも、とりわけAsterionとTrompkinsの音楽は、
ファミコンの『ソルスティス』によって形成されたFollinのイメージに非常に合致しやすいものでしょう。
もっとも、その音楽は最初から、Tim Follinの影響と容易く言えるものではない、孤高の完成度を誇っています。
2004年と2005年にTinnitusがリリースした『Lullabies for Naughty Children』と『As far as the eye can see』は、コモドール64シーンで指折り数えるミュージックディスクです。
次にあげるのは、2005年に発表されたHokuto Forceの「クラックイントロ」です。
ここに使用されるTrompkinsの音楽そのものは、このプロダクトのために制作されたものではありません(ちなみにグループ名は『北斗の拳』に由来しています)。

Genius guys appeared in the 2000s, music by Asterion and Trompkins among Tinnitus music
would be easy to meet an image of Follin, which is formed by NES/FC video game “Solstice”.
However, from the beginning, the music is proud of the completeness of the solitary.
Tinnitus was released in 2005 and 2004 “Lullabies for Naughty Children” and “As far as the eye can see” .
They are one of the best musicdisks in the Commodore 64 music scene.
The following is “crack intro” by Hokuto Force, which was released in 2005.
Trompkins’ music is used here.
But it is not produced for this product (the group name is derived from the “Fist of the North Star” by the way) .

Hokuto Force Intro by Hokuto Force (2005)
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=99685

Part1とPart 2を通して、既成の音楽のカヴァーに、Follinの技巧が応用されているのを確認できます。

Through Part 1 and 2, you can check the covers Follin’s technique are applied.

私はこれが非常にFollinらしい音楽の継承だと考えています。
今後も、彼らの音楽のカヴァーが劇的に増えることはないでしょう。
それらは主にRemixとして制作され続けるでしょう。
「サウンド・エフェクト」に自らの場所を見出したFollinのように、
分析と解析を経た彼らの音楽の「応用例」が、静かに存続していくに違いありません。

We thing that this is inheritance of Follin’s music suitable for them.
In the future covers of their music will not increase dramatically.
They will mainly continue to be produced as a Remix.
As Tim Follin has found his own place in the “Sound Effects”,
“Applications” of Follin’s music through the analysis and analysis must last quietly.

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Filed under c64, compilation, english

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