SID Compilation “Follin Freaks (1988-2012) Part 1”

[[ このコンピレーション・シリーズについて ]]

「Follin Freaks」は、1980年代中期よりゲーム業界に在籍し、数多くの商用ソフトウェアの開発に携わった、Follin兄弟の音楽的業績をフォロー・アップする目的で制作されたコンピレーションです。
つづくPart 2での(とりあえずの)完結を予定しています。

ただし、この調査の範囲は限定的で、特殊です。
国内外でリリースされたソフトウェアのなかで、実際に使用された彼ら自身の音楽を収録対象とはしていません。
ここでは、1985年から2005年まで、ゲーム音楽の作曲家として名を馳せたTim Follinと、彼の兄であり曲作りのパートナーでもあったGeoff Follin(活動時期:1988年?~1995年?)の音楽スタイルが「継承されている」と思しき音楽を、コモドール64のアーカイヴから跡づけました。
問題意識、動機はとても単純です。つまり、彼らの音楽はどのように「影響したのか」(非常に漠とした言葉ですが)。
それを確かめるための資料となるべく、アーカイヴから網羅的調査をおこない、期間としては過去四半世紀の間に発表された楽曲のなかから選択、配列しています。
ディスクマガジンやウェブ上のインタヴューで、Follinに言及している作曲家だけでなく、他の聴き手や私の観点から「似ている」と判断されたものまで選曲の範囲に広げています。
端的にコンピレーションの隠れた主題は類似性です。

Follin兄弟がコモドール64のソフトェア制作時期は数年ほどです。
それらの作品群はつねに光を当てられる瞬間を待っています。

使用楽曲および楽曲にまつわる情報はHigh Voltage SID Collection(HVSC)v57に基づいています

[[ About this compilation series ]]

The purpose of “Follin Freaks” is to follow up music achievements by Follin bros. who stayed in the video game industry since the mid 1980s and took part in many commercial video games.
We will finish this research in the next part for the time being.

We must say the scope of this research is limited and that’s why is special.
Two compilations don’t include Follin’s tunes actually used in video games.
In the music archive for Commodore 64 (C64), we trace the tunes inherit the music style of Follin, Tim Follin renowned as a composer of video game music from 1985 until 2005 and his songwriting partner brother Geoff Follin (active period was 1988?-1995?).
Our concerns are very simple; how did the music style of Follin affect us?
In order to be materials to make sure it, the compilations are based on comprehensive survey and are compoesed from music for C64, which was released during the past quarter-century.
We select tunes not only by authors mentioned Follin in interviews with them on web or diskmag, but that resemble Follin’s work from the point of view of other listeners and my ears.
Similarity is a hidden subject matter of the compilations.

The period Follin bros. who took part in developing video games for C64 was an only few years.
But their work is always waiting for the moment that is shed light.

SID & its info is based on High Voltage SID collection (HVSC) v57.

Follin Freaks Part 1 – 31 tracks in 80 min

[DOWNLOAD] FLAC

[DOWNLOAD] MP3 320kbps

[[ Track Info ]]

01. Reyn Ouwehand – Primary Star , 2003 Prevue Productions
Netherlands
02. Kulor – Electric Starbounce , 2011 Kulor
USA
03. Abaddon – Leech Funeral , 2001 Damage
Finland
04. Geir Tjelta – Blue Mazda 323 , 1996 Geir Tjelta
Norway
05. ruuvari – Kymmene , 2004 Aspekt
Finland
06. Asterion – Transantarctica , 2005 Tinnitus
Poland
07. Devilock – Fuzzy Fusion , 1991 Talent
Germany
08. Deadman – Qix , 2009 SID Lovin’ Criminals
Finland
09. Adam Morton – Funk’n Care Factor Zero , 2009 Usagi
Australia
10. Feekzoid – Platform Game #5 , 199? Feekzoid
United Kingdom (Scotland)
11. Agemixer & Morbid – Little Lies , 2000 Scallop Covers/Onslaught
Finland/Australia
12. PCH – Shorture (part 2) , 2008 Padua
Czech Republic
13. JCH – Super Oswald #1 , 1989 Silverrock
Denmark
14. Moppe – Shadow of the Beast #4 , 1990 Ocean/Psygnosis
Sweden
15. Jan Harries – Fairytales , 1988 The Supply Team
Denmark
16. Asterion – Flight of Serpent Dragon , 2004 Tinnitus
Poland
17. Kjell Nordbø – Over the Edge , 1995 SHAPE/Blues Muz’
Norway
18. Jammer – Rocco Siffredi Invades 1541-II , 2008 EXON/MultiStyle Labs/Samar
Poland
19. Tomas Danko – Weirdo , 1989 Tomas Danko
Sweden
20. Jeff – Messy One , 2007 Crest
Denmark
21. Fanta – Radio 64 , 2006 Fanta
Germany
22. Finnr – N340 Blues , 2002 Level 64
Spain
23. Linus & Zabutom – Chronos in Time , 2009 Crest
Germany/Sweden
24. MC Lord – CosMail (tune 06) , 1990 Cosmos/BlackMail
Austria
25. Olav Mørkrid – Olav Morkrid – 01 , 19?? Panoramic Designs
Norway
26. Stinsen – Coca Koala , 2012 Jolt/Genesis Project
Sweden
27. Hermit – Freezer , 2010 Hermit
Hungary
28. DRAX – Advanced , 1993 Vibrants
Denmark
29. Hein Holt – PMS , 2005 Focus
Netherlands
30. Asterion – Ar C’helc’h Keltiek , 2005 Tinnitus
Poland
31. Smalltown Boy – Tim Follin’s Led Storm ZX , 2003 MultiStyle Labs
Poland

[[ Comment ]]

イングランド出身のゲーム音楽の作曲家/編曲家、Tim Follin(1970-)は、ゲーム・プログラマーとしていち早く業界に足を踏み入れた長兄Mikeの案内のもと、1985年にZXスペクトラムで「デビュー」を果たしました。
次兄Geoffと、時に作品のなかでコンビを組みながら、80年代後期より、さまざまなプラットフォームで記録されるべき音楽を生みだしました。
彼らの歩んできた多岐に渡るプラットフォームの一例を挙げると、
ZXスペクトラム、アムストラッドCPC、コモドール64、アミガ、アタリST、ファミコン、ゲームボーイ、メガドライブ、スーパーファミコン、ドリームキャスト、
プレステーション、プレイステーション・ポータブル等々……。

Tim Follin (1970-), an English composer / arranger of video games, played a “debut” on the ZX Spectrum under the guidance of his older brother Mike in 1985.
Along with and sometimes teamed up with his brother Geoff among work, he produced the music to be recorded from the late 1980s on variety platforms; ZX Spectrum, Amstrad CPC, Commodore 64, Amiga, Atari ST, Nintendo Entertainment System (NES) / Family Computer (FC or Famicom), Gameboy, Sega Genesis (GEN)/Mega Drive (MD), Super Nintendo Entertainment System (SNES) / Super Family Computer (SFC or Super Famicom), Dreamcast, Plasy Station (PS), Play Station Portable (PSP) and so on.

現在も、ビデオゲームのサウンドトラックとしては破格のものとして、彼らの作品を驚きの念とともに想起する人々が絶えません。
彼らの業績に対する評価は、2000年代にTimが衝撃的な「引退」宣言した後も、途絶えるどころか高まる一方です。
殊にこの10年間、疑いなく、日本だけではなく世界中のゲーム音楽に関心をを寄せる人々に「発見された」二人だと言えます(2012年時点で、Tim Follinの最も新しいインタヴューはブラジルの雑誌に掲載されたものです)。

Even now, as something exceptional for the soundtrack for video games, people contantly recall their work with the sense of surprise.
After Tim has announced the “retirement” from composing for video games in the 2000s, evaluation of their work is far from lost while growing.
We can clearly say that they are who “have been discoverd” by people interested in game music or chip music not only in Japan but around the world for the last 10 years (At the time of 2012, the newest interview with Tim Follin was published in the magazine in Brazil).

その理由をすべて挙げるのは困難ですが、日本においては、彼らが最初に在籍したゲーム開発会社、Software Creationsの手になるソフトウェアのいくつかがファミコン、ゲームボーイ、スーパーファミコンのような任天堂のコンソールで発売されたからでもあるでしょうし、あるいは彼らがカプコンやタイトーのアーケードのタイトルの移殖に携わったこと、インターネット上のホームページやファンサイトの存在、それらサウンドトラックのデータや動画での流通、様々な方面から挙げることができます。

Although it is difficult to list all the reasons, in Japan, at least we can point out some softwares by Software Creations, the game company that they were employed for the first time, were released on Nintendo’s video game consoles such as “NES/FC” and “Gameboy” or “SNES/SFC.”
Alternatively, several reasons can be cited from various aspects; they were involved in the conversions of Capcom and Taito arcade (coin-op) titles, Tim’s official homepage and the fan site is present on the internet and their soundtracks has been around in fan made videos or data files.

Follinの音楽は、日本では主にファミコン(海外ではNES)ソフトのサウンドトラックによって注目を集めてきたと推察されます。
が、他のプラットフォームのサウンドトラックが品質において劣るわけではありません。
あらゆるハードウェア上で業績に配慮しつつ、音楽家Tim & Geoff Follinが吟味される時期であると、私は感じています。

We assume Follin’s music has arracted attention mainly by the soundtracks for NES/FC softwares in Japan.
But their soundtracks on other platforms do not inferior in quality.
When it’s time to Tim & Geoff Follin the musicians are examined with consideration to achievements on any hardware, I feel.

前記の通り、ここでは、コモドール64における影響の範囲と深度を確かめようとしています。
なぜコモドール64でありSIDなのか?
それは私の関心事であるからでもありますが、Tim Follin自らが、一人の熱狂的ファン、Tim Forsyth氏(彼もまた、音楽制作者です)によって執り行われた、業績を回顧するインタヴューの場で、このホビー・コンピュータを特別な価値のもとに想起しているからです。

As mentioned above, in this case, I’m trying to ascertain the scope and depth of the impact of Follin’s music on the Commodore 64.
Why is it the Commodore 64 and SID?
In addition to that it is my concern, in the retrospective interview by Mr. Tim Forsyth (he is also a musician), Tim Follin himself recalls this hobby computer and sound chip with specal emphasis .

Q [Tim Forsyth]: Which computers have you loved and hated writing music for in the past?

[Tim Follin] I hated the AY chip. Wasn’t it designed as a doorbell chime? The NES wasn’t much better, but at least it had a bit more character. I liked the C64 and the SNES best. I could never make the Amiga sound very good. I like the ‘CD’ chip now…

Q: Do you have fond memories of the sounds you could create using the Commodore 64?

The thing I liked about computer music, especially on the C64, was that it was like playing an instrument in its own right. I also liked the fact that you couldn’t be pretentious with something that sounded so unreal. But this is also its curse. The general public thinks computer music and computer sound FX might as well be the same thing; unless you know the limits of the sound chip, you won’t understand what the composer is doing. If you expect an orchestra and get an electric guitar solo, you’ll be disappointed. If you’ve never heard an electric guitar, you’ll just be confused!

the Follin drome: Tim Forsyth (1998)

AY chipとは、ZXスペクトラムやアムストラッドCPCに、日本製のホーム・コンピュータMSXにも搭載されたサウンドチップのことです。
どうやらTim本人が好ましくないと感じていたらしいのですが、しかしこのチップで作られた音楽が、同様につまらないとは言い切れません。
むしろ、私たちはそこに目覚ましい成果を見ることでしょう。

And AY chip is the sound chip which is used on the ZX Spectrum, Amstrad CPC and MSX (a 8-bit home computer is made ​​in Japan).
We can not say boring the music made ​​with this sound chip Tim himself seems to have felt undesirable.
On the contrary, we will see outstanding results there.

このコンピレーションは、TimとGeoffの音楽のコモドール64における「継承」のありようを跡づけることを目的に作成されました。
音楽スタイルの発明と影響という点では、コモドール64の「シーン」では20年前の時点で、彼ら以上によく知られた音楽家が既にいました。
その中で二人だけ挙げるとすれば、同じくイングランド出身で、彼らよりは大分年長のRob Hubbardと、オランダのデモシーンから颯爽と現れたJeroen Telになるでしょう。
Rob HubbardやJeroen Telの手がけた楽曲は時間を置かず、コモドール64シーンでそのスタイルが模倣の対象となり、当然、カヴァーもされました。

This compilation was created with the aim of tracing the ways of “inheritance” of Follin’s music in the Commodore 64.
In terms of the invension of the style of music and impact, as of 20 years ago, there were already some musicians reknown than they in the Commodore 64 music “scene.”
If we give you only two people among them, we must mention Rob Hubbad who is also from England and considerably older than Follin Bros. and dashing demoscene fellow Jeroen Tel who is from Netherlands.
As soon as they were released, tunes by Rob Hubbad and Jeroen Tel became objects of admiration and imitation, and then of course often were covered.

Follin兄弟はというと、80年代末期より、ゲーム音楽に関心を持つコモドール64ユーザーあるいはデモシーナーたちからの支持者は、
二人ほどではないにしろ、少なからず存在していました。
Charles Deenen、Jeroen Tel、DRAX、Metal、Laxity、JCH、Tomas Danko、Jeff、Olav Mørkrid……
Follinへの熱狂が、20年以上前から作曲者たちの口から発せられてきたことを、私たちは若きデモシーナーが制作したディスクマガジンの「チャート」を通じて確かめることができます。

Speaking of Follin, from the late 1980s, if not as much as two people, fans, Commodore 64 users and demosceners interested in video game music, were present not a little; Charles Deenen, Jeroen Tel, DRAX, Metal, Laxity, JCH, Tomas Danko, Jeff, Olav Mørkrid, etc.
We can verify that enthusiasm for Follin has been spoken from the mouths of SID music composers from more than 20 years ago, through “chart” on diskmag was produced by young demosceners.

ただ、Follinの音楽は、彼らとは模倣あるいは伝播の仕方かなり異なっていたものであったように思います。
まず、カヴァーがほとんどなく、大抵は音色、技巧の一部が解釈され、楽曲の一要素として使用されている点。
また、それらの楽曲は21世紀以降、明らかに数が増えているという点。

We think, however, Follin’s music was quite different from what was ways of diffusion with them or imitation.
First of all, there are almost no cover, and after interpretation, most of them has used Follin-esque sound or technique as an element of composition.
In addition, the number of those songs that are increasing obviously since the 21st century.

彼の音楽の特徴として、私たちはどんなものを思い浮かべるでしょうか。
ファンキーなベースとディレイの効いたリードのうねり、シンコペートしたアルペジオとベースの爪弾きによる軽妙、リズムのバウンド感とドライヴ感、ストラヴィンスキー譲りのパーカッション、三角波の透明感、ケルティックな音階、ドープですらある低域の使い方、一曲中における音響の切替、ディストーション・ギターをはじめとした「生音」(要は典型的なゲーム音楽に見られる合成音とは反対のもの)へのこだわり……

What are the characteristics of his music?
For example, swell of effectively delayed lead and funky bass, “light, free and witty sense” by syncopated arpeggios and black sheep bass, bouncy rhythm with the cutting power, percussion inherited from Stravinsky, transparency of the triangle wave, Celtic scale, using the low-frequency even be dope, acoustic switching during a song, obsession about “real music” (that is no synthesized music like typical video game music) beggining with the distortion guitar, and so on.

洋の東西を問わず、Follinの音楽はしばしばプログレッシヴ・ロックに関連付けられ、紹介されます。
兄たちが聴いていた音楽(私たちが想像するようなプログレッシヴ・ロックを含みます)からの影響を公言してはいるものの、Timは決まった音楽の「ファン」と特に自認していなかったことに留意する必要があります。

Both in the East and the West, Follin’s music is often associated with progressive rock when it is itroduction.
While he professes the influence of the music (including progressive rock, such as we imagine) his older brothers had been listening to, it should be noted that Tim especially didn’t consider himself as a “fan” of a particular music.

[Tim Forsyth] There are overtones of Hawkwind, Mike Oldfield, David Bowie and other 70’s groups/musicians in your music. Would you cite these as being some of your major influences, if not who are?

[Tim Follin] I never consciously listened to Hawkwind or Mike Oldfield, or David Bowie, but I’m sure you can’t grow up without being influenced by the music around you, from radio and television. My first proper record was ELO’s ‘Out of the Blue’ (and I still long to multi-track my violin!). Both my older brothers were listening mainly to Rush, Genesis, Yes and Vangelis as far back as I can remember. These obviously influenced me. My own preference in my early teens (sqashed by peer pressure) was for Quincy Jones; I realised that everytime I heard something on the radio which jumped out at me, it’d have something to do with Quincy Jones. This is quite odd to think now – you only hear his name on Jazz FM these days! I got into Jethro Tull in my teens. More recently, I got into Stevie Wonder again. There were always Jazz people and classical people who I liked, however.


the Follin drome: Tim Forsyth (1998)

Renaissance

Rush

Vangelis

WhiteHeart

Yes

Iona


(Mike Follin’s favorite musicians)

しかし、私はそれよりも、Timが「曲を書く」という意識をもって作曲行為を捉えてなかった点に着目したいと思います。
これは本人謙虚さの表現ばかりではなく、Follinの音楽の本質を述べられた部分ではないでしょうか。

If anything, however, we would like to focus on the point Tim himself didn’t consider composing music as “writing music.”
Not only the expression of personal humility, but this is a part of the essence of the Follin’s music he says frankly:

Waz: When you first started composing on the C64, who were your favourite C64 musicians?

[Tim Follin] I didn’t have any favourite musicians. Coming from a ‘real’ music atmosphere, I didn’t even regard the person who wrote computer music as a musician! I thought of myself as the guy who did sound effects making up some tunes.

Commodore Zone: Mackenzie, Jason & Pilkington, Warren (1998) [link rot]

繰り返しになりますが、兄弟がコモドール64のソフトウェア制作に携わったのはわずか5、6年です。
主にファミコンで発表されたソフトウェアのサウンドトラックを通じてのみ、彼らの音楽を知る方には、コンピレーションで跡づけようとした「スタイル」が見えにくい部分があるかもしれません。
できればコモドール64の音楽アーカイヴから、TimとGeoffの音楽を聴いてみて下さい。
既に充分にファンだという方も、再び聴き直して見て下さい。必ず発見があると信じています。

Once again, the brothers were engaged in production of the Commodore 64 software is only five or six years.
For those who know their music through mainly their video game soundtracks for the NES/FC, maybe it is hard to see the “style” we tried to trace in this research.
If possible, try to listen to the music by Tim and Geoff from the muisc archive of the Commodore 64.
For already-Follin freaks/fans, try to re-listen.
We believe that there is always found.

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Filed under c64, compilation, english

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